Kan vi få p-piller, uden at vores forældre får noget at vide?
Min kæreste og jeg har tænkt lidt på snart at have sex, men problemet er, at vi selvfølgelig gerne vil beskytte os selv. Vi ved godt, hvordan man bruger kondom korrekt, men problemet er p-pillerne ...
Kan man på nogen måde have en samtale med sin læge og få p-piller, uden at vores forældre skal vide noget? Fordi vores forældre har sagt nej til, at vi må have sex, men vi er begge 100% klar på det og har overvejet det længe.
Så spørgsmålet lyder: Kan vi få p-piller, uden vores forældre bliver involveret og får noget at vide?
S, 14 år

SVAR:
Kære S!
Tak for dit spørgsmål.
Hvordan få p-piller uden forældrenes viden?
Du skriver, du selv er 14 år, så jeg antager, at din kæreste måske også er? I så fald kan hendes læge ikke udlevere p-piller til hende, uden hendes forældre er med til konsultationen, eller uden at lægen kan give oplysninger til dem.
Loven i Danmark er sådan, at forældre til en ung under 18 år har ansvar for den unges trivsel og kan være med til at træffe beslutninger, der påvirker den unges trivsel – som fx beslutninger om medicin. Samtidig er det i praksis sådan, at en læge må behandle en 15-17 årig dreng eller pige uden forældrenes viden, hvis lægen skønner, at den unge selv forstår, hvorfor medicinen bliver givet, hvordan den skal tages, og hvad han/hun skal stille op, hvis der kommer bivirkninger.
Hvis der er tale om alvorlig sygdom, skal lægen altid informere den unges forældre, men det er der jo ikke i jeres tilfælde. Det betyder altså, at når din kæreste fylder 15, kan hun gå til sin læge og bede om at få p-piller, uden at hendes forældre ved det.
Gode grunde til at vente med p-piller og sex
• Hvis din kæreste er under 15, er det en god ide at vente med p-piller, da hendes krop endnu ikke er færdig med at vokse og udvikle sig. P-pillerne indeholder kunstigt hormon, som kan påvirke hendes udvikling. I kan læse mere om p-piller i artiklerne Prævention og Info om p-piller
• Selvom I holder af hinanden og føler jer klar til sex, er det meget tidligt, og sex har andre konsekvenser end at blive gravid, som I kan læse mere om i det her svar:
14 år og klar til sex – er det for tidligt?
• Jeres forældre har sagt nej
Læs om flere gode grunde i artiklen 10 gode grunde til at vente med sex.
Når forældre siger nej
Du skriver, jeres forældre har sagt nej til, at I må have sex. Jeg tror godt, jeg kan forstå, det er mega-frustrerende, når I begge to oplever, at I er klar til sex med hinanden!
Men jeg vil opfordre jer til at tænke på, hvordan det ville være, hvis det var omvendt. Hvis nu jeres forældre sagde: “Fint – gør hvad der passer jer – det finder I da bare selv ud af!” Tænk, hvis jeres forældre var ligeglade med, hvordan I har det, om det går godt med jeres forhold, om I har det okay i skolen osv. ... For mig lyder det til, at jeres forældre holder af jer og vil jer det bedste. Det er derfor, de siger, som de gør. Jeg vil opfordre dig og din kæreste til at læse svaret Er sex OK, når jeg er 14? Hvordan håndtere mine forældre?
Bagefter håber jeg, at I hver især kan tage en snak med jeres forældre om, hvorfor de egentlig siger nej til sex nu. Hvad er deres grunde? Giver det mening for dig og din kæreste?
Byg et solidt fundament under jeres forhold
Til sidst vil jeg blot ønske for dig og din kæreste, at I får bygget et endnu stærkere og bedre forhold i mellem jer, og at I må få en skøn kærestetid. I kan finde inspiration i temaet Kæresteliv og i artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
Pas godt på jer selv!
Venlig hilsen
Ida Secher Rom