Kan vi få et godt forhold selvom jeg har behandlet hende så dårligt?
Jeg har haft et forhold til min nu ekskæreste i fem år. De første tre år var vi kærester, og det gik godt, men vi slog så op, og siden da har vi har været on and off, hvor vi bare har mødtes løst uden at være kærester. Jeg har desværre været hende utro flere gange, og jeg har også kysset med flere forskellige piger i byen, mens vi var kærester, og jeg har flirtet med rigtig mange. Jeg har det utroligt dårligt over alt det, jeg har gjort, og jeg har aldrig fortalt hende noget af det.
Det sidste år har hun prøvet at få et klart svar fra mig, om jeg vil være sammen eller ej, fordi hun gerne vil være kærester, da hun ikke kan holde ud at være i det, som det har været de sidste to år, hvor hun ikke ved, hvor hun har mig. Jeg har det meget dårligt over at have behandlet hende sådan, og hun fortjener det slet ikke. Da vi så skrev forleden om at ses, fortalte hun, at hun har været sammen med en anden for en måned siden, og selvom vi ikke var kærester, kan jeg ikke holde ud, at hun har været sammen med en anden. Jeg føler egentlig, at det er latterligt, jeg er så sur og væmmes over det, når vi ikke var kærester.
Inderst inde vil jeg gerne have, at vi får snakket ud om alle vores problemer, og at jeg selv er ærlig omkring alt, så hun har mulighed for at tage stilling til, om hun kan komme over de ting, jeg har gjort, så vi kan finde sammen igen som “rigtige” kærester. Jeg elsker hende og vil egentlig bare være sammen med hende, men det er først nu, hvor hun har været sammen med en anden, at jeg indser det og vågner op. Jeg ved godt, det hele måske lyder crazy, men jeg er nødt til at høre nogle andres mening om det her.
Hvad skal jeg gøre? Hvordan kommer vi videre? Kan det blive godt igen?
M, 24 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære M
Du beskriver et noget kompliceret forhold, som du håber, kan blive godt igen. Jeg ved ikke, om du har gjort dig nogle dybere tanker om, hvad du forstår ved et godt forhold?
Din situation
I det kæresteforhold, I tidligere har haft, har du været din kæreste utro flere gange, men du har aldrig været ærlig om det. Og siden jeres brud beskriver du, hvordan du igen og igen har udnyttet hendes kærlighed og derefter trukket dig tilbage. Nu har hun i sin desperation for at blive set af dig været sammen med en anden, og så bliver du frustreret over, at hun ikke med det samme har fortalt dig om det.
Som du selv skriver, lyder det hele temmelig crazy. Jeg har ikke noget ønske om at fordømme dig, og jeg synes, det er flot, at du nu tør være ærlig over for dig selv om, hvor dårligt du har behandlet hende. Men hvis du virkelig elsker hende og ønsker at være sammen med hende, så er det dig, der skal i gang med at handle – anderledes. Både her og nu og i fremtiden.
Vil du hende?
Først er du nødt til at gøre op med dig selv, om du virkelig VIL hende og også vil sætte alt ind på at bygge et forhold op sammen med hende. At det med andre ord ikke bare er, fordi du ikke ønsker at miste at være sammen med hende en gang imellem, at du vågner op og reagerer nu.
Med i dine overvejelser må også være, hvad du forstår ved et godt forhold; hvad du har brug for fra hende, og hvad du vil tilbyde hende fremover. På den måde vil du være godt rustet til en samtale med hende.
Et godt forhold
Et godt forhold er efter min mening baseret på ærlighed, tillid, tryghed og nærhed. Og selvom det måske kan gøre ondt værre at fortælle om noget, som vil gøre den anden ulykkelig, tror jeg, du er nødt til at være helt ærlig og åben over for din tidligere kæreste.
Du behøver ikke at udpensle alle dine fejltrin, men du kan måske begynde med at dele dit spørgsmål og mit svar med hende, så hun oplever, at du selv er opmærksom på dem. En kvinde har sjældent brug for en mand, der ikke tør være ærlig om sine svagheder – det er tværtimod ofte sådan, at hun i langt højere grad får tillid til den, der tør stå ved dem. For hun har jo både set og mærket konsekvenserne af dem.
Fremtiden som par
Hvis I kommer frem til, at I vil være kærester igen, vil jeg opfordre jer til at søge lidt hjælp hos andre. Det kan være i form af et parkursus (fx PREP) eller gennem nogle samtaler med en parterapeut. Det kan styrke jeres forhold og være med til at give din tidligere kæreste en stærkere tro på, at det vil lykkes for jer at arbejde videre selv.
Måske kan du eller I begge få flere input ved at læse vores artikler
Ridderen på den hvide hest
Kærlighed i praksis
Konflikter i parforholdet
Utroskab
Den nødvendige tilgivelse
Jeg ønsker dig/jer alt godt.
Mange hilsner
Inge