Kan sen pubertet behandles?
Hej, jeg er sikker på, at jeg lider af senpubertet, da jeg ikke føler, der er sket særlig meget med min krop gennem puberteten.
Jeg har læst mange steder, at det ville være normalt, og at jeg bare skulle vente, men nu er jeg 19 år og vil gerne have hjælp. Dog føler jeg, at det er et stort tabu og har derfor svært ved at kontakte min egen læge.
Da jeg meget gerne vil holde det hemmeligt, vil jeg høre, om det er muligt at kontakte en privat læge for hjælp.
Hilsen X-mand, 19 år

SVAR:
Hej X-mand
Jeg er ked af at høre om din situation.
Udvikling er meget forskellig
Det er meget forskelligt, hvor hurtigt og hvor meget vores krop ændrer sig gennem vores pubertet. Det mest sandsynlige er, at “du er som du er”, men det kan også være, at man kan hjælpe dig med medicin. Det kommer an på, hvordan din krop er, og hvor udviklet du er, dvs. hår på kønsorganerne, dyb stemme, højde m.m.
Find en anden læge
Du kan altid kontakte en læge, som ikke er lokal for at få hans eller hendes vurdering. Det kan ikke gøres gennem en mail. Jeg vil foreslå, at du på internettet finder en (evt. mandlig) læge, som bor tilpas langt væk, og bestiller en tid. Du kan bare forklare sekretæren, når du bestiller tiden, at du ønsker en vurdering af “noget privat” hos en anden læge end din egen. Det vil de sandsynligvis acceptere. Hvis ikke, så ringer du bare til en anden.
Lægen vil muligvis tage nogle blodprøver for at kontrollere dine hormoner, men det er ikke sikkert.
Jeg håber, du kommer videre med dette; ellers kan du altid skrive tilbage.
Venlig hilsen
Roland Knudsen