Kan mine bryster pludselig blive meget store?
Hej
Jeg skal snart på lejrskole med klassen, og jeg er begyndt at få bryster.
Det gør meget ondt i mine kugler, som sidder inde i brysterne, og jeg er bange for, at mine bryster vokser meget på lejrskolen, og at jeg får nogle store bryster, og alle bare vil kigge på mig, når vi klæder om i idræt eller går i bad.
Håber, du vil kunne forstå mig.
KH L, 11 år

SVAR:
Kære L
Tak for dit spørgsmål, og din frimodighed til at spørge.
Din krop går lige nu gennem en stor forandring, fordi den er i overgangen fra at være en pige til at blive en kvinde. Selvom kroppen forandrer sig hurtigt, er den ikke som en kvindes i løbet af en måned. Det tager flere år, hvor du oplever, at dine bryster vokser, at der kommer mere kønsbehåring, og at humøret svinger.
At genkende sig selv
Det kan være svært at genkende sin krop, når den forandrer sig så hurtigt, og man bliver let usikker på sin krop og på sig selv. Jeg kan godt forstå, du er spændt på at skulle på lejrskole, særligt nu hvor du oplever, at din krop forandrer sig meget, og blufærdigheden melder sig.
Er der måske nogle af dine veninder, som også skal på lejrskole, der har det på samme måde som dig – som også synes, kroppen føles anderledes, og at idræt og fællesbad kan være svært? Måske skulle du dele det med en af dine veninder? Det kan være, de har det ligesom dig.
Skabt helt perfekt
Husk på, at du er skabt helt perfekt. Alt det, som sker i din krop i denne tid, er normalt. Det kan gøre lidt ondt og være fyldt af følelser og usikkerhed, og jeg er overbevist om, at mange af dine veninder har det på samme måde. Derfor er det godt at tale med hinanden – så føles det mere, som at man er i samme båd, end at man skuler til hinanden og fniser. Kig dig i spejlet og mind dig selv om, at du er helt, som du skal være.
Du kan måske også tale med din mor om, hvordan du har det? Hun har jo været gennem samme udvikling og kan sikkert huske noget af den usikkerhed, hun selv oplevede, da hun var i din alder.
Hvis du har mod på at læse lidt mere, er der et par artikler, jeg gerne vil anbefale:
Du er meget værd
Fra pige til kvinde
Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål, ellers skriv gerne igen. Rigtig god tur på lejrskole.
Kærligst fra
Mona