Kan man være kæreste med en på efterskole?

Vis spørgsmål

Der er den her pige, som jeg er en smule vild med. Problemet er bare, at til næste år skal hun på efterskole, og jeg skal på gymnasiet. Jeg ville bare gerne vide, om man kan have en kæreste, som går på efterskole, mens man selv er på gymnasiet. Det virker bare meningsløst at prøve at få hende, hvis man alligevel skal droppe hende/ eller stoppe forholdet, når sommerferien er slut.

Så mit spørgsmål er, kan man godt have en kæreste, der går på efterskole, uden at det bliver alt for svært at holde forholdet kørende

K, 15 år

SVAR:

Kære K

Tak for din henvendelse. Det er super godt, at du tager dig selv alvorligt og søger råd i det, som du ikke selv lige kan finde en løsning på.

Du spørger, om du godt kan have en kæreste, der går på efterskole mens du selv går i gymnasiet.

Respektfuld indstilling

Jeg synes, det er super godt, at du tænker det her igennem, inden du kaster dig ud i det. Som jeg læser dit spørgsmål, så ønsker du ikke at skulle starte et forhold med pigen for så at skulle droppe hende eller stoppe forholdet, når hun tager på efterskole. Jeg har stor respekt for dine tanker om det og synes helt klart, at du går til det med en god indstilling.

Når man bliver kærester, forpligter man sig mere på hinanden, end hvis man ”bare” er venner. Og det vil sige, at man passer på den andens følelser. Jeg fornemmer, at det er de overvejelser, du gør. At du både ønsker at passe på dine egne følelser og hendes følelser, hvis nu du skulle droppe hende efter sommerferien.

Intet endegyldigt svar

Tilbage til dit spørgsmål. Kan du have en kæreste, der går på efterskole, mens du selv går i gymnasiet?

Det helt korte svar er: Ja, det kan man godt. Det er der ikke noget, der forhindrer jer i. Samtidig er det ikke det endegyldige svar, for det findes ikke. Måske er det ikke noget problem for jer, at I ikke kan ses i hverdagen, men kun når hun er hjemme på weekend, hvilket ikke engang behøves at være hver weekend. Og måske vil netop det give jer udfordringer, at I ikke kan se hinanden ret tit, hvilket måske vil betyde, at jeres forhold falmer, og de gensidige varme følelser køler lidt af.

Det kan altså gå begge veje, og derfor kan jeg ikke give dig det endelige svar på dit spørgsmål. Det afhænger meget af jer selv og de aftaler, I måtte lave med hinanden, inden hun tager afsted. For hun skal have lov til at nyde opholdet på efterskolen og alt det sociale det giver, men også have tid til at se dig en gang imellem.

Alt i alt vil det være helt op til dig at beslutte, om du vil spørge hende, om I skal være kærester, eller I skal forblive venner.

Hvorfor en kæreste?

Inden jeg slutter mit svar, vil jeg gerne udfordre dig lidt. Har du tænkt på, hvorfor det er vigtigt for dig at have en kæreste? Du er ikke så gammel, så du har god tid og intet, der haster på det her område. Hænger det sammen med, at man hos jer helst skal have en kæreste for at være en del af flokken, eller dine venner har en kæreste, eller er det fordi, du bare er helt vild med hende, og ønsker, at hun skal blive din? Og ved du overhovedet, om hun har de samme følelser for dig?

Du kan jo vælge at være ven med hende i stedet. Og bruge venskabet til at lære hinanden rigtig godt at kende, så I ved, om I kan snakke sammen og lave forskellige ting sammen uden at blive trætte af hinanden. På den måde er tiden som venner ikke spildt. Og så kan I se, hvor det bærer hen med tiden og altså dermed udskyde beslutningen med at spørge hende, om I skal være kærester.

Jeg har fundet et par artikler til dig om det at være kærester, som jeg synes, du skal læse:
Slå koldt vand i blodet
Et trin ad gangen er det mest sikre
Plusser ved at vente med at få en kæreste
Kan vores venskab bære at vi bli´r kærester?

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Er der noget, du gerne vil have uddybet, så er du velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsner
Steen