Kan jeg være gravid af præsperm og hvad med terminen?
Hejsa.
Jeg har læst og søgt en masse på siden. Men har ikke fundet præcist et svar, der fyldestgørende nok.
Jeg er gravid og har termin den 12/12. Hvis jeg selv regner min termin ud, ud fra hvornår jeg burde være blevet befrugtet, skulle terminen være 13/12.
Min sidste mens. første dag var den 8/3. Min cyklus ligger i mellem 27-29 dage. Natten til den 16/3 havde jeg IKKE samleje, men han gled op af mine skamlæber ca. 5-10 min. Han var på intet tidspunkt oppe i skeden, men der kunne være lidt præsæd, tænker jeg... - kan det være trukket op i skeden og gjort mig gravid ??
Vi havde så rigtig samleje den 22,23/3 altså 14-15 dage efter mens. første dag. Jeg har talt med min læge, og hun siger, at det er der, jeg er blevet gravid. Men hvorfor er min termin så blevet rykket en dag frem?
Ligeledes siger hun også, at jeg ikke ville kunne være blevet gravid af den smule præsæd, som ville være på mine skamlæber. Men jeg bliver forvirret, når jeg læser jeres mange artikler. I nogle af dem, synes jeg, der står, at der kan være en lille risiko. Jeg håber, at I vil svare mig på mine spørgsmål.
Kh Lisa, 25 år

SVAR:
Kære Lisa
Hvornår er terminen?
Det er ofte et spørgsmål, man interesserer sig for som gravid. Nu ved jeg ikke, hvordan din termin er blevet sat, om det er ved beregning på datoer eller om det er efter måling på tidlig ultralydsscanning (Ved den såkaldte nakkefolds-scanning som laves når kvinden er ca 10 uger henne. Scanningen har til formål at finde fostre med Downs syndrom eller andre kromosom-fejl. Desuden beregnes der altid dér en termin udfra fosterets størrelse.)
Uanset hvordan din termin er beregnet, så gør en dag fra eller til ingen forskel. Du ved nemlig selv, at du er blevet gravid enten den 22. eller 23. marts, hvor I havde samleje.
Dog er det ikke sikkert befrugningen er sket netop dér. Æg og sædcelle kan godt tage lidt tid om at finde hinanden.
Ja, der er en teoretisk chance for at blive gravid af præsperm, hvis den kommer oppe i skeden. Men sandsynligheden er ikke stor.
Termin og fødselsdag
En rask gravid forventes at føde ca 14 dage før eller 14 dage efter sin termin. Kun ca 2% føder på deres terminsdato. Resten føder i løbet af de to uger før og efter. Retteligt har man altså termin en hel måned. I dit tilfælde må du forvente at fødslen bliver en eller anden dag i December. Det kan være godt allerede nu at indstille sig på, så hverken du eller dine omgivelser bliver utålmodige, når terminen oprinder og baby stadig ligger i maven.
vh Ida Secher Rom