Kan jeg være blevet gravid af det fugtige fra min kærestes penis?
Kære adamogeva
Jeg er en 17-årig pige med en dejlig kæreste på 19. Her for noget tid siden havde vi sex, og jeg startede med at give ham et handjob. Jeg syntes, at hans penis var meget fugtig, og jeg undrer mig over, om dette er presæd? Hvis det er tilfældet, kan jeg så godt blive gravid, fordi jeg gav ham kondomet på, og det våde fra hans penis var på mine hænder?
Det skal siges, at min mens er udeblevet næsten en måned, men jeg har haft en meget kort og ukraftig blødning, som jeg ikke ved, om tæller. Det skal så også siges, at jeg før har oplevet, min mens er udeblevet i så lang tid, men jeg bliver bare nervøs ...
Please, hjælp mig med, hvad jeg skal gøre.
Hilsen den meget bekymrede pige

SVAR:
Kære bekymrede pige
Præsperm
Sandsynligheden for, at du er gravid, er meget lille. Det er helt normalt for manden at have præsperm. Præsperm har den funktion, at den smører penis, så gnidningsmodstanden i skeden bliver mindre for huden. Derved også gør det mere rart for manden at nyde sex. Det er meget forskelligt, hvor meget præsperm en mand udskiller. Der kan teoretisk set være sæd i denne væske men ofte kun lidt. I almindeligt sperm er der ofte flere millioner sædceller.
Uregelmæssig menstruation
Som du selv skriver, er din menstruation udeblevet før. Det er også normalt, når man er 17 år, at ens menstruation kan være uregelmæssig. Psyken spiller også ind, og hvis man fx bliver nervøs eller er meget stresset, kan menstruation udeblive. Hvis din menstruation fortsat ikke kommer, er det en god ide at tage en graviditetstest.
Sex kan have konsekvenser
Det er dejligt, du har en sød kæreste, men overvej gerne, hvor vigtigt det er for jer at dyrke sex. At have sex sammen involverer det dybeste, mest personlige og intime, vi kan dele med et andet menneske. På AdamogEva.dk er vi overbevist om, at sex er en gave, som har de bedste rammer i ægteskabet, hvor vi har forpligtet os på hinanden og kan dele sex i tryghed og tillid.
Sex kan have store konsekvenser, som du/I måske ikke er klar til at forholde jer til nu. Der er mange andre måder at pleje et godt kæresteforhold på. Du kan læse mere om det i vores artikler
10 gode grunde til at vente med sex
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Hvis du/I beslutter, at I ikke vil vente med sex, så overvej, om det ville være en god idé med en anden præventionsform. Det kunne være p-piller, som beskytter bedre mod graviditet end kondom alene. Du kan læse om p-piller i vores artikel Info om p-piller.
Du er meget velkommen til at skrive til os igen, hvis du har flere spørgsmål.
Venlig hilsen
Hannah Rosendal