Kan min kæreste blive gravid af præsperm?
Hej Adam og Eva.
Jeg har et spørgsmål, om hun kan blive gravid af det her:
Jeg var sammen med min kæreste for tre dage siden. Vi lå og kyssede og rørte ved hinanden. Vi besluttede os for at prøve noget mere. Vi blev enige om, at vi gerne vil prøve at have sex, men vi havde ikke et kondom med ... Da det var vores første gang, kunne vi ikke få kønssygdomme. Inden vi havde samleje, gav hun mig et handjob, og der kom lidt præsperm ud,
Vi prøvede så, men jeg kunne ikke trænge ind i hende, da hun var for stram, nok pga. nervøsitet eller lignende. Jeg tror kun, det var meget lidt af penishovedet, der kom ind. Nu er hendes menstruation fem dage forsinket, og vi er nervøse for, at hun er gravid.
Kunne det være, jeg har gjort hende gravid med det præsperm, der sad på penisen?
Kærlig hilsen
S, 14 år

SVAR:
Kære S
Der er gået nogle dage, siden vi modtog dit spørgsmål, og forhåbentlig har din kæreste nu fået sin menstruation.
Sådan bliver en kvinde gravid
Som jeg læser dit spørgsmål, fandt episoden, du beskriver, sted to dage efter, din kæreste normalt ville have fået sin menstruation. For at en kvinde skal kunne blive gravid, skal hun have ægløsning. Ægløsningen finder sted ca. midt imellem to menstruationer. Samtidig fortæller du, at du ikke har haft udløsning, mens du var oppe i din kæreste. De to ting tilsammen taler imod, at din kæreste skulle være blevet gravid. Men helt afvise, at det kan være tilfældet, vil jeg alligevel ikke. Har din kæreste ikke fået sin menstruation endnu, kan hun nok efterhånden få svar ved hjælp af en graviditetstest, eller hun kan gå til egen læge.
I vores artikel Samleje og befrugtning kan I læse mere om, hvordan en graviditet opstår.
Sex for alvor
Du skriver, du er 14 år gammel, og jeg går ud fra, din kæreste er nogenlunde samme alder. Jeg synes, det er virkelig ærgerligt, at I i så ung en alder skal gå rundt med den slags bekymringer, som du kommer til os med. Der følger et stort ansvar med sex. Har I talt om, hvordan I vil håndtere en eventuel graviditet? Selv ved korrekt brug af prævention kan man ikke helt fjerne muligheden for at blive gravid ved et samleje.
Desuden sætter I jer selv og hinanden i en meget sårbar situation, når I har sex med hinanden. I inviterer hinanden ind i det allermest private og intime, I har, og derfor skal I være varsomme med at dele ud af det. Her på AdamogEva.dk anbefaler vi, at man venter med at have sex, til man er i et fast forhold, hvor man har forpligtet sig på hinanden (som i ægteskabet) og er klar til at tage konsekvenserne af en eventuel graviditet og i øvrigt kan dele sex i trygge og frie rammer.
Jeg er klar over, at det lyder virkelig kedeligt og surt, men når jeg skriver det, er det kun fordi jeg ønsker, I skal passe på jer selv og hinanden og spare jer selv for unødvendige bekymringer. Her er en artikler, hvor I kan læse mere om, hvordan I passer godt på jer selv: Sex og følelser.
Hvis I har lyst til at få inspiration til, hvordan I kan få mere og andet ud af jeres kæresteforhold end at dele sex, vil jeg opfordre jer til at læse artikler og svar i vores tema Kæresteliv – især artiklerne Sådan kan I få et bedre kæresteforhold og 10 gode grunde til at vente med sex.
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål, og jeg ønsker alt godt for dig og din kæreste.
Kærlig hilsen
Johanne