Gravid af præsperm på finger, der rørte ved min skedeåbning?
Hej, jeg er en pige på 14 år, som har et spørgsmål.
Mit spørgsmål er, om jeg kan blive gravid af, at min kæreste havde noget præsperm på fingeren, men tørrede det meste af i min dyne, og derefter rørte mig ved min skede. Han stak ikke fingeren ind i mig men rørte frem og tilbage.
Jeg har symptomer på graviditet, men min mens skulle også gerne komme om få dage, så er det bare min mens, der er på vej?

SVAR:
Kære 14-årige pige
Tak for dit spørgsmål. Det må være en skræmmende bekymring at gå med, men måske har din krop allerede givet dig svaret på, om du er gravid, eller om det bare var din menstruation, der var på vej.
Gravid af præsperm
Du spørger, om det er muligt at blive gravid af præsperm. Det er ikke særlig sandsynligt – især ikke, fordi din kæreste ikke havde sin finger oppe i dig – men det er faktisk muligt. Præspermen indeholder nemlig få levende sædceller, så det kan ikke helt udelukkes.
Tal om prævention
Min opfordring til dig vil være at få en god snak med din kæreste om, hvordan I undgår den slags bekymringer i fremtiden. Har I talt om prævention? Ikke kun for at undgå graviditet men også kønssygdomme? Læs og tal om vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet? Husk, at det er jeres fælles ansvar.
Og har I overvejet, om I er klar til at løbe risikoen for evt. at blive gravid, hvis præventionen svigter? For det gør den ind i mellem.
Har du talt med din mor eller en anden voksen, du har tillid til? Det er vigtigt, du deler dine bekymringer med en voksen, da de har lidt bredere skuldre og bedre kan bære ansvaret for hele situationen.
Lav noget andet
Jeg synes ikke, du som 14-årig skal gå rundt med den slags bekymringer. Sex har konsekvenser, og det er vigtigt at overveje, om det er det værd, eller om I måske skal gå et par skridt baglæns og gemme den del. Der er så meget andet godt, man kan gøre sammen.
I kan fx læse vores artikler 10 gode grunde til at vente med sex og Jo tættere jo bedre – med omtanke og bruge dem i jeres snak med hinanden om, hvad I gerne vil som kærester.
Jeg ønsker dig alt godt og håber, du fik svar på dit spørgsmål.
Mvh. Johanne