Kan jeg være gravid, selvom det ikke var rigtigt samleje?
Hej, jeg er en pige på 16 år.
Jeg ved ikke, om jeg kan kalde det “rigtigt samleje”, da jeg ikke føler, jeg har mistet min mødom, og fordi den heller ikke var lang tid inde, men det var min første gang uden beskyttelse. Det var nok lidt dumt, men jeg fik pletblødninger på anden dag efter samlejet i cirka to dage. Det var sådan brunligt, og så stoppede det.
Siden da har jeg været bekymret og søgt på alle mulige ting. Jeg har haft den tanke med at være gravid. Jeg forventede min menstruation for nogle dage siden, men den kom ikke, så jeg tog en test, og den var negativ. På testen stod der, at den kan vise, hvis man er gravid endda seks dage før forventet menstruation. Men jeg har stadig ikke fået min menstruation, hvilket gør mig lidt urolig.
Her i de sidste par dage har jeg oplevet menstruationssmerter men ikke fået den. Og jeg har læst, at man kan få menstruationssmerter, selvom man er gravid. Hvad er det, der sker?

SVAR:
Kære anonyme pige
Det er godt, du skriver, når du er bekymret. Måske har du allerede fået din menstruation og fået ro i maven igen? Uanset, håber jeg, mit svar kan hjælpe dig lidt.
Kan du være gravid?
Det lyder, som om din bekymring primært går på, om du kan være gravid. Og ja, der er altid en mulighed for at blive gravid, når man har ubeskyttet sex. Sandsynligheden er størst, hvis drengen har haft udløsning inde i dig, men selv hvis han ikke har, kan der være kommet lidt præsperm ud, som også kan medføre graviditet – selvom muligheden er noget mindre.
Du har allerede gjort det helt rigtige, når man tror, man er gravid: Taget en graviditetstest. Du skriver, at testen var negativ, og derfor kan du med stor sandsynlighed være helt rolig: Du er nok ikke gravid. Hvis du endnu ikke har fået din menstruation, kan du evt. tage endnu en test, og hvis den også er negativ, vil jeg mene, du kan slappe helt af og vente på, at din menstruation snart kommer.
Hvis du derimod pludselig står med en positiv graviditetstest, så er det meget vigtigt, at du deler det med en voksen – gerne din mor – for det er en alt for stor ting at stå med selv. Du kan læse mere om det her, hvis det bliver relevant: Uønsket gravid – hvad gør du?
Men det forventer jeg altså ikke i dit tilfælde!
Forsinket menstruation og pletblødninger
Men hvorfor er din menstruation så forsinket? Det kan jeg desværre ikke svare præcist på, men der er mange faktorer, som påvirker menstruationscyklussen – bl.a. stress og bekymringer. Og jeg tror, der er en helt naturlig årsag til, at din menstruation denne gang er lidt forsinket. Det kan du læse mere om i vores artikel Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Du skriver også, at du fik pletblødninger to døgn efter samlejet. Mit gæt er, at det nok har været en forsinket blødning fra samlejet, hvor du måske fik en lille revne i kønskransen. Det kan også forklare, hvorfor det var brunligt, som gammelt blod ofte vil være. Uanset lyder det ret harmløst og er ikke et tegn på graviditet.
Hvis du har læst om, at pletblødning kan være tegn på graviditet, så skulle den ligge noget senere (6-7 dage efter sex).
Vigtigt med prævention
Du skriver selv, at det nok var lidt dumt at have ubeskyttet sex, og det vil jeg give dig ret i. Det er super vigtigt at bruge prævention, når man har sex og ikke er klar til at blive gravid. Chancerne for at blive gravid er faktisk højere, jo yngre man er, og derfor er det en relativt stor risiko, man løber, når man har ubeskyttet sex. Og så kan det give mange bekymringer om graviditet, som du lige nu oplever.
Derfor vil jeg meget kraftigt opfordre dig til at bruge prævention, hvis du fremover har sex. Du kan læse meget mere om prævention i vores artikel Prævention.
Husk, at det kun er kondom, som også beskytter mod kønssygdomme. De er mindst lige så vigtige at beskytte sig mod – særligt hvis man har skiftende sex-partnere.
God ide at vente med sex
Til sidst vil jeg opfordre dig til at overveje, om du egentlig er helt klar til at dele sex med et andet menneske?
Jeg tror, det er bedst at vente med sex, til man har fundet en fast partner, som man kender godt og er sikker på, man vil være sammen med for altid. Fordi sex er noget så personligt og intimt, er det også meget sårbart, så det er en god ide at passe på sig selv.
Du kan finde flere input til dine overvejelser i vores artikel 10 gode grunde til at vente med sex.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål eller vil have noget uddybet.
Jeg ønsker dig alt godt!
Kærlige hilsner
Signe