Kan jeg onanere uden at tænke på samleje?

Vis spørgsmål

Jeg har et problem. Jeg har været afhængig af onani. Nu er jeg stoppet, men jeg har prøvet at stoppe en gang før og læst om, at ens testikler hele tiden producerer sperm. Så hvis man ikke kommer af med det, kommer det om natten – uden onani. Jeg har følt en masse skam over onani, men jeg vil heller ikke vågne med en klat sperm i underbukserne en gang i måneden.

Hvad gør jeg? Vil ikke synde. Så kom der en mærkelig idé til mig, nemlig at det måske ikke var en synd at onanere, hvis man ikke tænkte på samleje. Men er det overhovedet muligt? Vil ikke falde tilbage i den mørke verden af skam og skyldfølelse, som jeg næsten lige er kommet ud af.

Hjælp!

M, 16  år

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål, som du bestemt ikke er alene med. Det er et rigtig godt spørgsmål, og jeg kan godt forstå, du spørger!

Sex er Guds idé

Først vil jeg gerne sige, at der faktisk ikke står noget direkte om onani i Bibelen. Også selv om selve ordet stammer fra Bibelen (Første Mosebog kapitel 38 vers 9) er det blevet misforstået sådan, at det er onani, der er en synd.
Men sex er Guds idé. Og at kende sin egen seksualitet er også en gave fra Gud. At mærke sin egen seksualitet er der ikke noget syndigt i, men det drejer sig også om at finde en balance.

Onani er ikke en synd

Du skriver, at du ikke vil synde, og ud fra det du skriver, lyder det, som om du tænker, at onani er en synd. Det mener jeg ikke, det er. Men det kan blive forbundet med ensomhed, da det kommer til at dreje sig om en selv.
Når sex er bedst, foregår det imellem to personer – det er det, som sex var tænkt til helt fra skabelsen af imellem en mand og en kvinde. Men ved at bruge onani bliver det nemt til noget, som er centreret omkring en selv.

Du kan læse mere om det i artiklerne Om onani – mest for drenge og Er onani synd?

Find en at tale med

Du skriver også, at du ikke ønsker at “falde tilbage i den mørke verden af skam og skyldfølelse”. Den svære balance er, at Bibelen taler om, at hvis man bare “kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte.” (Matthæusevangeliet kapitel 5 vers 28). Og du skriver selv, at man måske kan onanere uden at tænke på samleje. Det tror jeg godt, man kan – men det er svært. Måske kan du få noget ud af at læse svaret Hvordan slippe de seksuelle fantasier?

Du har selv oplevet, at det kan tage magten, så det bliver en afhængighed. Derfor er det godt at dele det med en fortrolig – en god ven, som man kan dele det med og snakke med det om eller en præst, som man har tillid til.

Jeg håber, du kan bruge svaret, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen!

Med venlig hilsen
Jakob Søvndal