Kan jeg have samleje, selvom jeg har forhudsforsnævring?

Vis spørgsmål

Jeg er en dreng på 15 år, og jeg har en kæreste. Vi har planlagt, at vi skal have sex om en månedstid, men der er noget, jeg er en smule usikker på. Jeg tror, jeg har forhudsnævring. Jeg tror godt, jeg kan have sex, selvom jeg har det. Men vil bare være sikker.

A

SVAR:

Hej A

Tak for dit spørgsmål.

Det hurtige svar på dit spørgsmål er, at man godt kan have sex, selvom man har forhudsforsnævring. For nogle giver forhudsforsnævring smerter ved erektion og samleje, men ikke alle oplever det.

Det lyder, som om du er lidt i tvivl, om du har forsnævringen, og derfor vil jeg skrive lidt om det:

Forsnævret forhud – hvad er det?

Når man ikke kan trække forhuden tilbage over penishovedet, kalder man det forsnævret forhud. For det meste ses tilstanden hos nyfødte og små drenge. Forsnævringen forsvinder oftest med alderen, og der er kun ganske få, der stadig har det som teenager.

Hvis du kan genkende den beskrivelse, er der nogle tilfælde, hvor det anbefales, at du går til din egen læge:

  • Hvis du har svært ved at tisse, fordi forhuden er så stram.
  • Hvis du har smerter ved erektion eller samleje.
  • Hvis der opstår betændelse under forhuden.

Behandlingen er en hormoncreme og/eller en lille operation.

Sex – sjov og ansvar

Du skriver, at du og din kæreste har aftalt at have sex om ca. en måned. Jeg har lyst til at knytte en kommentar til jeres planer. Det lyder, som om I kan tale sammen om sex. Det synes jeg er ret flot. Det kan være svært at snakke om, når det måske er noget nyt for jer begge. Også fordi det er et intimt og sårbart område af livet.

Af samme grund vil jeg gerne udfordre dig til at tænke over, hvad sex egentlig er. Det kan være sjovt og dejligt. Og så er det stort og betydningsfyldt. Når man har sex, bærer man ansvaret for sin og sin partners seksualitet samt muligheden for, at pigen bliver gravid.

Tal mere om sex

For at passe bedst muligt på dig selv og din kæreste vil jeg derfor anbefale jer at tale videre om sex – fx om de her ting:

  • Hvorfor er det vigtigt for jer at have sex?
  • Hvordan ønsker I at tage ansvar for hinanden i det?
  • Og hvordan vil I tage ansvar for en eventuel graviditet?

Hvis du vil have lidt flere input til dine overvejelser, vil jeg anbefale at læse vores artikler
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Du kan finde endnu flere artikler og svar til andre i vores tema Teenager og sex.

Overvej at vente

Jeg er kristen og tror, at Gud i Bibelen har givet os god vejledning for det bedste liv. Derfor vil jeg anbefale at vente med sex, til du er i et forhold, som er forpligtende og trygt. Et forhold, hvor I kan bære ansvaret for at blive gravide. Et forhold, som kan bære ansvaret for jeres kroppe, følelser og seksualitet. Måske vil det tage nogle år at komme dertil. Men det er det hele værd.

Jeg håber, mit svar har hjulpet dig lidt på vej. Både hvad angår forhudsforsnævring og sex med ansvar. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

De bedste hilsner
Amalie