Kan jeg få hjælp til at ændre min tendens til at være utro?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg skriver, da jeg virkelig har brug for et råd og ikke føler, jeg kan snakke med nogen om det. Situationen er sådan, at jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med i snart et år. For ikke så længe siden var jeg til en fest, hvor jeg mødte den her dreng, som jeg endte med at have samleje med. Efterfølgende har vi ses nogle gange, hvor det udelukkende handlede om sex. Men jeg kan mærke, at der er ved at komme følelser i klemme. Men jeg ved jo ikke, hvad han ønsker, og om jeg skal fortælle ham, hvordan jeg har det. Derudover er denne dreng ikke i et super godt mijlø, derfor har mine forældre forbudt mig at se ham, men det er jo svært, hvis der er følelser indblandet.

Jeg synes, hele situationen er super forvirrende, især fordi jeg også har en kæreste. Min kæreste ved godt, at jeg har været ham utro gentagne gange, men alligevel tigger han mig om ikke at slå op med ham, hvilket jeg simpelthen ikke kan forstå. Udover det har jeg sagt, at det er helt fint, hvis han har lyst til at være sammen med andre, hvilket ikke ville gøre mig noget, men det er han fast besluttet på, at han ikke vil.

Mit problem er så: Hvad skal jeg stille op med det hele? Med min kæreste og ham den anden? Derudover har jeg en tendens til at være folk utro, og jeg ved udmærket godt, at det er helt forkert, men jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg kan ændre det?

Kvinde, 18 år

SVAR:

Kære kvinde

Tak for dit ærlige brev. Jeg har læst det igennem og svarer gerne tilbage.

Oprydningsarbejde

Jeg tænker først, at du lyder til at have brug for at få ryddet op i nogle ting i dit liv. Du er sammen med to fyre og kalder den ene for din kæreste.

Du udtrykker, at du har tendens til at være utro og synes, det er forkert.

Kæresteforholdet

Du fortæller følgende om din kæreste:

  • I har været sammen i et år.
  • Din kæreste tigger dig om at blive.
  • Du har sagt til ham, at han gerne må være sammen med andre. Han siger, at det vil han ikke.

Du nævner ikke noget om, hvordan du har det med din kæreste. Derfor vil jeg gerne stille dig et par spørgsmål til overvejelse:

  • Hvordan har du det med ham?
  • Er han bare en, du har?
  • Er der noget, du holder af ved ham?
  • Kan du se en fremtid sammen med ham?

Når du siger, at han gerne må være sammen med andre piger, betyder det så, at han i virkeligheden ikke har betydning for dig?

At være tro mod sig selv

Jeg får lyst til at spørge dig: Hvad er det, du egentlig vil? Du siger, du har tendens til utroskab. Du synes, det er forkert. Dette hænger ikke sammen, tænker jeg. Du vil én ting. Du gør noget andet.

Nu har du skrevet til os i brevkassen, så det giver dig mulighed for, at du stopper op og spørger dig selv:

  • Hvad vil jeg?
  • Hvis min kæreste ikke betyder noget for mig, vil det så være klogt at stoppe forholdet?

Og hvad med ham, du har været utro med? Er du i virkeligheden usikker på denne relation, da det lyder til, at han er i et dårligt miljø, og dine forældre har forbudt dig at være sammen med ham? Vil det være klogt at bryde med ham – ikke for dine forældres skyld, men for din egen skyld?

Kun du kan afgøre det. Jeg vil gerne opmuntre dig til at handle på det, du inderst inde ønsker og vil.

Selvomsorg

Til sidst vil jeg gerne opmuntre dig til at tage vare på dig selv. Det fortjener du. Hvad tænker du om at opsøge hjælp hos en psykolog eller terapeut (find evt. en at tale med i vores oversigt) for at finde ud af, hvor tendensen til utroskab kommer fra? Hvis du får afklaret det, kan det give dig mulighed for mere afklaret at gå videre i dit liv – også i det at være kærester og at være hinanden tro.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler Sex og følelser og Når fortiden gør ondt. Hvis du ikke kan bruge dem til noget, skal du bare glemme dem igen.

Jeg ønsker dig et godt oprydnings- og afklaringsarbejde.

Mange hilsner
Hanne Esmarch