Kan han være jaloux uden at have følelser - og hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Kære AdamogEva. Jeg er et stort spørgsmålstegn og har været det de sidste 2 år, så håber I kan hjælpe mig! Jeg har søgt rundt herinde og ingen af artiklerne har kunne give mig svar, desværre…

For 2 år siden mødte jeg min bedste ven. Allerede fra første dag hang vi sammen som to stykker tape (KUN SOM GODE VENNER) Jeg var helt sikker på, at han var til drenge, selvom han faktisk havde en pige kæreste. Kunne aldrig forstille mig sammen med ham som kærester. Efter at have været sammen et år hver dag, blev jeg glad for en anden dreng, og vi aftalte ikke at ses så meget mere. Efter 5 måneder, begyndte vi at snakke sammen igen, og igen var vi sammen som to stykker tape (ALTSÅ HVER DAG). En dag sad vi og snakkede om vores forhold, og han fortalte så, at inden vi havde vores pause, havde han følelser for mig og havde tit kysset mig på panden, når jeg var faldet i søvn. Det var et chok for mig, da jeg på ingen måder havde regnet med det og at han altid havde været så ukærlig overfor mig. Men som tiden gik, så begyndte vi begge at få lidt følelser for hinanden og aftalte at prøve at se, om der var mulighed for, at vi kunne være mere end bedste venner. Det holdt ikke mere end et par uger og så fandt vi ud af, at det ikke kunne fungere. Efter dette var alt normalt igen og vi var stadig samme hver dag. MEN selv efter alt det her, kunne vi ikke give slip på hinanden og vi kom stadig til at kysse mm op til flere gange. Sex'en hænger stadig ved desværre. (ER VI STOPPET MED NU, DA HAN DATER ANDRE PIGER)

Problemet er, at vi begge er meget jaloux på hinanden. Vi er begge glade for hinanden på hver vores tidspunkter. Her på det sidste er jeg begyndt at blive jaloux på en helt anden måde, end jeg plejer, jeg bliver ked af det nu og det gjorde jeg ikke førhen og han gør det samme.

Han siger, han ikke har følelser for mig, selvom jeg har sagt det ærligt til ham, at jeg har. Han har lovet, at han vil hjælpe mig ud af det, som vi plejer, men denne gang tror jeg ikke bare, det går over. Jeg græder rigtig meget for tiden og kan ikke rigtig komme op på hesten igen, og det ødelægger vores helt igennem fantastiske venskab, vi har. Han siger tit, at han ikke kunne leve uden mig og det venskab, vi har, vil han ikke miste, da han aldrig har haft det sådan med en pige i hans liv og at jeg er den eneste, han nogensinde har været ærlig overfor. Det er Ikke kun ham, som siger det, men også hans familie, venner og veninder fortæller mig det ofte og takker mig for ikke at give op på ham, når han opfører sig dumt eller er ude i problemer. Jeg er helt lost, da jeg SÅ SÅ SÅ gerne vil beholde vores venskab, men ikke ved hvordan jeg slipper af med jalousien og følelserne. Vi har prøvet op til flere gange at holde pauser, så den afhængighed vi har kan forsvinde. Men det er som om, at hver gang vi holder pause, støder vi ind i hinanden eller på en eller anden måde falder i snak, og BANG, så er vi to stykker tape igen… Jeg vil ikke miste ham, da han er den eneste jeg nogensinde har turdet fortælle de ting, som ingen andre folk kender til, han beskytter mig og svigter mig aldrig.

Jeg har aldrig prøvet at være forelsket i en dreng før, så ved self ikke, om jeg har følelser for ham eller om jeg bare er jaloux, fordi vi tilbringer al vores tid sammen. Han siger tit til mig, han er jaloux, når jeg snakker med andre drenge, men ikke har følelser for mig.

Mine 2 store spørgsmål til jer er så: Kan man være jaloux uden at have følelser OG hvis ja, hvad gør man så, for at redde det.

Hvis jeg har følelser for ham, hvad gør jeg så!

Vil ikke miste mit venskab til ham…

Håber I kan hjælpe mig, for kan ikke gå med denne smerte og mangler så mange svar.

Kamilla, 19 år

SVAR:

Kære Kamilla,19 år

Allerførst vil jeg takke dig for brevet. Du har en smerte, som du har brug for at få undersøgt på. Det vil jeg gerne anerkende dig for. Det er klogt at tage sin egen smerte alvorlig. Du slutter i dit brev af med at stille 2 spørgsmål. Jeg vil gerne starte med at give dig noget tilbage på det, du skriver forud for spørgsmålene.

Afklaringsarbejde

Det kan være godt at få overblik over, hvad det er, der har været og er gang i. Du skriver til start, at din ven og dig er bedste venner. Uden at være kærester.

  • Vi hænger sammen som 2 stykker tape.
  • Jeg kunne aldrig forestille mig at blive kæreste med ham.

Efter venskab med ham i et år, blev du glad for en anden dreng, og så aftalte I ikke at skulle ses så meget.
Da dette gik over, startede I igen med at være venner, som hang sammen som 2 stykker tape. Det blev til mere end venskab. I fik talt om følelser og nåede frem til at blive kærester. Dette kæresteforhold varede i 14 dage.

At blive snydt

Jeg lægger mærke til, at din ven gør ting, som jeg vil spørge dig ad, hvad du tænker om:

  • I var kærester i 14 dage og fandt ud af, at det ikke fungerede.
  • Han dater med andre piger og gør samtidig fortsat kæresteting med dig.
  • Du skriver, at han altid vil beskytte dig og ikke svigte dig.

Jeg vil gerne spørge dig: Holder det vand, at han dater med andre, mens han stadig opfører sig som om, han var kæreste med dig? Er det ikke svigt? Er der nok at bygge på, når du skriver, at efter 14 dage fungerede det ikke.
Hvis du ikke ser fakta i øjnene, så er der mulighed for, at du bliver snydt.

At give slip

At give slip kan gøre virkelig ondt. Det lyder til, at det er en erfaring, du allerede kender til. Jeg har lyst til at spørge dig:
Bruger du energi på at fastholde jeres relation, så at du mister friheden?
Vil du i virkeligheden gerne sige ham fra? Hvis du ønsker det, så vil jeg spørge dig, om det kunne være hjælpsomt for dig at sige ham helt fra.

Jalousi

Du spørger, om man kan være jaloux uden at have følelser? Mit svar er, at det er muligt at være jaloux både med og uden følelser. Jalousi handler om angsten for at miste det, man har sammen - I jeres tilfælde det gode venskab og måske håbet om, at det kunne blive til noget mere en dag. Din ven lyder til at være jaloux, når du snakker med andre drenge, selvom han udtrykker, at han ingen følelser har for dig.

Ligeledes mærker du også, at du er jaloux. For dit vedkommende er du usikker på, om det blot er, fordi I tilbringer al jeres tid sammen eller om du rent faktisk er forelsket.

At finde vej

Det kan være rigtigt svært at finde ud af: Er jeg forelsket? Eller er vi blot venner? Måske du kunne tage et stykke papir og dele det op i 2 spalter med hver sin overskrift:

  • Tegn på at være (kun) venner.
  • Tegn på at være forelsket.

Måske kan det hjælpe dig til afklaring.

At drage konsekvenser

Du spørger, hvad du skal gøre, hvis du er forelsket? Hvordan vil det være at handle på det ved at aftale at få en snak med ham. Det kunne måske betyde, at I fik tydeliggjort og afklaret, hvordan det er at være jer hver især, også hvad angår jalousi. Og, jeg vil opmuntre dig til at drage konsekvensen af, hvad I når frem til. Hvis han ikke ønsker et kæresteforhold, er det vigtigt at respektere hans valg, selv om det kan være hårdt.

Måske kan du have glæde af at læse artiklen: Kærestepotentiale… eller en god ven?

Du er velkommen til at vende tilbage med flere spørgsmål.

Kh Hanne Esmarch