Kan en positiv og stærk person være trist?

Vis spørgsmål

Hej adamogeva

Jeg er en 17-årig dreng, der altid er glad og smilende, har altid et højt humør. Jeg hjælper gerne andre – også fremmede – med det, de nu har brug for. Jeg er altid positiv og ser lyst på tingene. Jeg bliver aldrig sur og er totalt jordnær; jeg hviler i mig selv.

Jeg er meget udadvendt og elsker at lære nye mennesker at kende; jeg har altid tid til at være der for mine venner. Folk siger, jeg er en stærk person, da min personlighed er stærk og har en stærk psyke.

MEN ... Jeg føler mig ofte alene og ensom; jeg føler, at mine venner ikke tager mig alvorligt, når jeg vil snakke om, hvordan jeg har det, altså når jeg er trist. Jeg har ikke det bedste selvværd eller selvtillid (blev mobbet i folkeskolen, har ikke rigtigt fået det ud af hovedet eller fået snakket om det). Jeg sætter alle foran mig selv, men har svært ved at sige noget godt om mig selv, da jeg ikke vil virke egocentreret.

Alle har den opfattelse, at jeg er stærk og konstant positiv. Det er jeg bare ikke; i virkeligheden er jeg:

  • En person som føler sig ensom og alene, jeg føler mig udnyttet på grund af, jeg altid siger ja, da jeg ikke ser grund til at sige nej.
  • Usikker på mig selv, jeg har svært ved at sige noget godt om mig selv, jeg er tit depri og trist, jeg har en ringe selvtillid og selvværd. Jeg har en handicappet bror, som har taget noget af den opmærksomhed og forældretid, jeg havde brug for i min barndom.
  • Har aldrig været god til det med piger – kun som ven.
  • Føler tit at jeg er helt alene, og at ingen er der for mig, når jeg har brug for det.

Et af jeres råd er nok, at jeg skal tale med mine forældre om det, men jeg vil ikke være til besvær for dem; jeg vil ikke være en skuffelse og en dårlig søn; jeg vil ikke gøre dem kede af det; jeg vil ikke fortælle dem om de traumer, jeg har haft. Mine forældre har rigeligt at tænke på, og jeg vil ikke have, at de også skal tænke på mig og være bekymret for mig. Generelt vil jeg ikke skuffe folk, da de tror, jeg er den positive, glade og stærke person, som jeg virker til at være.

Jeg har længe villet gå til psykolog, så jeg kunne få talt ud om det, men har glemt tanken igen, da han kun lytter, fordi han eller hun får penge for det; det er ikke af interesse, han eller hun lytter.

Tror mit problem er, at jeg savner nogle, der tænker og bekymrer sig for mig; savner en der er der for mig, en der lytter til mig af interesse; savner en der ikke ignorer mig når jeg er nedtrykt.

Hvad kan jeg gøre for at få det bedre med mig selv og få løst mine problemer? Hvordan kan jeg blive den, som folk (og jeg) ønsker, jeg skal være – uden dårlig selvtillid og selvværd?

Jeg er sikker på, jeg har alt det, der skal til at få en kæreste, men hvordan når de kun vil være venner eller synes, jeg er til grin?

Har ikke selvmordstanker, men tænker tit, at verden og alle dem, jeg kender, vil have det bedre uden mig, eller også vil de ikke mærke, om jeg er her eller ikke er her.

Ham den positive, 17 år

SVAR:

Kære “ham den positive

Tak for din besked.

Din overskrift vil jeg med det samme svare “JA!” til. Alle mennesker kan blive triste. Nogle viser det, når de er sammen med andre, og andre skjuler det for andre, men kan blive triste, når de er alene.

Du har gjort godt for andre

Jeg får helt ondt af dig, når jeg læser din besked. Du vil så gerne gøre det så godt! Det er der bestemt ikke noget forkert i. Der er sikkert rigtig mange, der har nydt godt af din hjælpsomhed og omsorg. Jeg håber også, du kommer til at hjælpe rigtig mange mennesker fremover.

Mærk efter og sæt grænser

For at kunne blive ved med at hjælpe andre er det vigtigt, du har det godt selv. Ellers vil du nemt blive træt eller trist, som du beskriver dig selv.

Hvordan sørger du så for at have det godt selv? For det første ved at mærke efter, hvordan du egentlig har det. Det kan være rigtig svært, når du kun er vant til at tage hensyn til andre. For at øve dig på det, kan du fx, hvis nogen spørger, om du vil hjælpe dem med et eller andet, sige: “Det vil jeg gerne lige tænke over.” På den måde får du lige lidt tid til at finde ud af, om du vil føle dig udnyttet ved at hjælpe i den situation.

Gør noget godt for dig selv

Det er også vigtigt, at du selv sætter dagsordenen i dit liv. Hvis du har lyst til at være sammen med nogle venner, så inviter dem eller foreslå noget, du har lyst til at lave sammen med dem. Derved skaber du energi til dig selv, fordi du gør noget, som du rigtig godt kan lide at gøre.

Hvis du har venner, der mærker efter, om de har lyst til det, du spørger om, kan de finde på at sige nej til det, du foreslår, og det er helt ok. Så ved du også, når de siger ja, at de virkelig mener det.

Dine forældre

Angående dine forældre har du helt ret: Det vil være rigtig godt at snakke med dem om, hvordan du har det. Det kan godt være, det bliver svært for dem at høre om, hvordan du har det, men jeg er helt sikker på, du vil få det bedre, og at du vil få det meget bedre sammen med dine forældre bagefter.

Her gælder det igen, at du ikke skal lade være for deres skyld, men du bliver nødt til at gøre det, for at du kan få det godt med dig selv.

Find en at snakke med

Jeg tror, det jeg har foreslået dig at gøre bliver for svært at gennemføre, uden du får en at snakke med. Prøv at se på psykologer og terapeuter som nogle, der rigtig gerne vil hjælpe dig. Jeg ved godt, vi får penge for det, men hovedformålet for os er at hjælpe dem, vi snakker med.

Under fanen Ressourcer er der en liste med terapeuter og psykologer, som gerne vil snakke med dig. Måske bor en af dem i nærheden af dig.

Det vigtigste er, at du gør noget ved din situation. Det er du begyndt på ved at skrive til os. Jeg ønsker så meget for dig, at du får lavet om på de ting, der gør dig trist.

Kærlig hilsen
Jens Ole