Hvordan skal jeg håndtere det seksuelle overgreb?
Hej
Jeg står i den situation, at jeg er blevet udsat for et seksuelt overgreb af en af mine “venner”. Da jeg kom hjem fra ham, brød jeg grædende sammen. Jeg vidste ikke, hvad jeg følte eller tænkte. Men først og fremmest forstod jeg ikke rigtigt, hvad der var sket. Fyren skrev meget til mig efterfølgende, og jeg lod bare, som om alt var okay, og at jeg havde nydt det, der var sket. Men virkeligheden var en anden. Jeg græd rigtig meget. Jeg følte, alt var kaos.
Jeg har oplevet seksuelt overgreb før, derfor tror jeg også, det ramte mig ekstra hårdt. Jeg mistede lysten til at leve. Jeg var hele tiden i tvivl, om det var min egen skyld. Efter en uges tid, hvor jeg havde spillet det her skuespil, fortalte jeg fyren, at det der skete havde overskredet mine grænser, og at jeg havde fundet det ubehageligt. Jeg spurgte også, hvorfor han ikke havde lyttet til det, når jeg sagde stop, av, nej. Han svarede bare, han ikke havde hørt mig, og jeg troede på det. Levede lidt i fornægtelse af det hele. Beholdt “venskabet” til ham, fordi jeg følte, jeg havde en vis kontrol over, at han så ikke ville fortælle andre, hvad der var sket.
Jeg spillede med på, at jeg gerne ville se ham igen, selvfølgelig uden der skulle ske noget seksuelt. Men til en fest afviste jeg ham. Kunne godt mærke, han var lidt sur, så jeg blev bange. Dagen efter skriver jeg så, at jeg er ked af at have afvist ham osv. Fordi frygten for, at han skulle sige til nogen, vi begge kender, at vi havde været sammen, skræmte mig meget. Ugen efter festen får jeg så at vide, at han har fortalt, vi havde været seksuelt sammen.
Hvordan skal jeg håndtere det her? Jeg er helt knust.
Hilsen den anonyme pige

SVAR:
Kære anonyme pige
Din mail rører mig dybt. Din ensomhed virker overvældende, og måske er det det, der rører mig så meget: at du er 17 år og utrolig meget alene.
Jeg vil gerne virkelig anerkende, at du har fundet modet til at skrive til AdamogEva.dk og tage hul på alt det, du bærer på.
Selvværd og facade
Når jeg læser dit brev, får jeg den tanke, at du bruger meget tid på at bekymre dig om, hvad andre tænker. Altså at vedligeholde en facade for at andre måske kan lide dig. Kan det tænkes, at det er, fordi du ikke holder så meget af dig selv?
Jeg kunne virkelig ønske for dig, at du vil turde gå ud i verden som lige den, du er skabt til at være. For når du fylder DIN plads, tager du ikke en andens. Jeg tror, DU lige præcis har en værdi, funktion og berettigelse, bare fordi du er til og er blevet skabt. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du ikke selv kan se din værdi ...
Ved at arbejde med dit selvbillede hos en dygtig psykolog eller terapeut, kan du blive i stand til at være i overensstemmelse med dig selv og dine værdier og signalere det, du ønsker at signalere. Der sker tit det, at når man ikke ved, hvem man er, hvad man ønsker eller i det hele taget ikke holder af sig selv, kommer man til at sende forvirrede signaler. Det er du inde på, når du skriver, at du ikke ved, hvad du signalerede og ikke vidste, hvordan du skulle agere bagefter. Samtidig vil jeg også slå fast, at et nej altid er et nej og skal respekteres.
Seksuelt overgreb og selvværd
Når man bliver udsat for et seksuelt overgreb, går det langt ind i ens selvforståelse og selvbillede. Da overgrebet rammer både fysisk, psykisk og åndeligt, bliver man ramt dybt ind på alle områder af ens liv. Ofte vil følgerne være skam, skyld, selvlede, depressive tanker og angst.
For at navigere i alle de ubehagelige følelser kan en strategi være at opbygge en parallelverden, hvor man lader som om. Parallelverdenen har til formål at holde kontrollen udadtil. Bagsiden ved den strategi er, at ensomheden er overvældende. Så overvældende, at der sker flere selvmord eller opstår psykiatriske lidelser på grund af det. Så det er alvorligt, kære pige.
Opsøg en terapeut
Det er vigtigt, at du får bygget bro imellem det, du lader som om og det, der er virkeligt. At bygge bro kræver, at du har nogle, der kan støtte dig, fordi du vil blive bange for at miste kontrollen. Vejen til at komme i overensstemmelse med sig selv og begynde at holde af sig selv går igennem at miste kontrollen lidt og stå ved virkeligheden, som den er. Til det har du brug for både netværk (venner og familie) og en dygtig professionel terapeut, der kan gå med dig.
Du kan se en liste over psykologer og terapeuter, vi anbefaler her: Tilbud om samtale. Det vigtigste er, at du finder en, du har tillid til. Du kan også opsøge din egen læge og få en henvisning til en psykolog, eller du kan finde hjælp på et Center for voldtægtsofre.
Jeg håber så meget, du finder din vej og tør se det svære og ubehagelige i øjnene, så du kan komme til at stå frit som den skønne, unge kvinde, jeg er sikker på, du er.
Skriv gerne igen, hvis mit svar ikke ramte helt det, du har brug for.
Kærlig hilsen
Dorthe Sandvad