Pige på 12 år: Deprimeret og har selvmordstanker
Hej.
Jeg er kun 12 og har det virkelig svært. Føler mig deprimeret, alene og har mange selvmordstanker.
Jeg har den dejligste familie, jeg blir bare ikke set. Jeg har osse de dejligste venner, jeg blir bare ikke hørt.
Jeg blev engang mobbet, men det er ovre, fordi jeg flyttede skole. Men ind imellem møder jeg de drenge, der mobbede mig, og de driller mig stadig.
Hvad skal jeg gøre, når jeg ikke har lysten til at leve længere, selvom jeg er så ung?
Pige, 12 år

SVAR:
Hej pige
Du har det rigtig svært, og du har brug for hjælp. – Det lyder til, at du har haft mange svære oplevelser med at føle dig overset, med mobning og drillerier, og nu føler du dig alene, deprimeret og uden livslyst.
Tal med en om dine tanker
Du skriver, at du ikke føler dig set af din familie og ikke hørt af dine venner. Jeg ved ikke, hvordan din familie eller venner er, men jeg tror ikke, de har set, hvor svært du har det. Er der ikke en i din familie, din mor, moster, bedstemor eller en lærer eller sundhedsplejersken på din skole, som du kan fortælle, hvordan du har det?
Det er rigtig vigtigt, at du får talt med nogen hurtigst muligt om, hvordan du har det, så du kan få hjælp. Jeg er sikker på, der er flere omkring dig, som gerne vil hjælpe dig til at få den rette behandling mod den depression, du er i. Det er en alvorlig ting med selvmordstanker – det er alt for tungt at bære på helt alene.
Sådan kan du gøre
Hvis du synes, det er svært at tage hul på samtalen, kan du begynde med at fortælle om, at du har skrevet til os og vise personen dit spørgsmål og svaret her. Så er samtalen i gang, og den du taler med ved, hvad det handler om.
Du kan også vælge at sige til en af dine forældre, at du gerne vil til læge, og når de spørger om hvorfor, kan du fortælle om – og måske vise – dit spørgsmål til os. Så er jeg sikker på, en af dem gerne vil bestille en tid hos lægen og tage med dig derhen.
Du kan få det bedre
Hvis du får talt med nogen, vil de sikkert hjælpe dig til at få kontakt med en, der kan lytte til dig – måske en psykolog – og være med til at give dig det, du har brug for, så du kan få livsmodet igen.
Du ønskes rigtig god bedring og alt godt i fremtiden.
Med venlig hilsen
Inge Munk Møller