Kan det give problemer at begynde at drikke som 13- årig?
Hej. Jeg er meget i tvivl om, hvornår jeg skal begynde at drikke!
Min far siger, at han blev fuld for første gang, da han var 13, og han siger, jeg behøves ikke at drikke, før jeg er 15-16 år. Men hvis jeg drikker, og jeg mister hjerneceller, kan man så få svært ved at koncentrere sig, når man er ædru? Nu når man har mistet "hjerneceller"?.
Mvh . Hav en god dag:-)
Snuske, 13 år

SVAR:
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Faktisk må man først begynde at drikke alkohol, når man er 16 år. Sådan siger lovgivningen i alt fald. Men der er jo mange, der gør det før – nok mest fordi man føler sig presset til det.
Du behøver på ingen måde begynde tidligere, og jo senere jo bedre. Man bestemmer jo heldigvis selv, om man gerne vil vente længere.
Det, du spørger til mht at miste hjerneceller, handler om, hvis man drikker alt for meget og alt for ofte. Så hvis man drikker med måde og passer på sig selv, går det ikke ud over dit helbred som sådan. Men nogle unge tager i byen flere gange om ugen og drikker heftigt. Hvis man gør det, så kan man tage skade af det.
Noget andet, man skal passe på, er sig selv. Forstået på den måde, at når man drikker for meget som ung, så virker det hurtigere. Man mister sine hæmninger og kan derfor komme til at gøre ting, man dagen efter er ked af og flov over.
Så det er en rigtig god ide at vente nogle år endnu, og det er rigtig godt, at du mærker efter og tør stå ved, at du endnu ikke har lyst.
Du kan læse mere om alkohol i vores artikler: Alkohol – så det rykker og Sex og alkohol.
Venlig hilsen
Steen Kruse