Fri for porno, men hvad med onani?
Jeg har besluttet mig for at stoppe med at se porno. Indtil videre er der gået 28 dage, og jeg har ingen planer om at se porno. Det har virkelig givet mig et nyt syn på livet, og jeg føler mig fri og mere glad.
Men alligevel kan jeg godt ligge nogle aftner og have lyst til at onanere. Jeg får tit nogle seksuelle tanker, og det kan være svært bare at sige til mig selv, at jeg skal ignorere dem. Jeg savner også den følelse, man får, når man gør det. Så mit spørgsmål er, om jeg burde begynde igen? Jeg er nemlig bange for, om jeg måske ville blive lidt afhængig af det. Og er det forkert at onanere, hvis man forestiller sig fantasier, mens man gør det?
Dreng, 15 år

SVAR:
Hej dreng
Jeg kan forstå, at du har overvejet dit forhold til at bruge porno og er nået frem til, at du vil holde op med at bruge porno. Det kan jeg kun støtte dig i. Porno har en række skadelige virkninger, som du kan læse om fx her:
Porno virker som narko på din hjerne
Porno skader din sexlyst
Hvis du vil, kan du finde flere artikler og svar om emnet i vores tema om porno.
Du beskriver så, at du har lyst til at onanere. Jeg forstår det sådan, at du er stoppet med to ting på samme tid: at se porno og at onanere. For dig var det at se porno og det at onanere to ting, der før i tiden altid hørte sammen.
Savnet af porno
Der er naturligvis ikke noget mærkeligt i, hvis du savner at se porno. Man ser jo porno, fordi det tilfredsstiller noget i mig. Ikke på en sund måde – men det føles ofte rart. Så man savner det, når det ikke er der mere. Normalt vil følelsen af at savne det blive mindre med tiden. Fristelsen kan vel altid blusse op igen. Men hvis man selv er klog nok til ikke at opsøge det, så vænner man sig til at leve et liv uden porno. Og så kan man nyde den frihed, du også selv har oplevet nu.
Men vær opmærksom på, at det meget let kan smutte, så man begynder igen. Det er så ingen katastrofe. Hvis man med det samme slår bremserne i og siger: “Nix – jeg har jo besluttet at lade være!” kan man komme ind på det gode spor igen.
Savnet af onani
Hvis du samtidig er stoppet med at onanere, er der endnu stærkere følelser på spil. Jeg kan helt ærligt godt tvivle på, om du (eller andre drenge i din alder) virkelig sådan bare kan stoppe med at onanere. Nogle kan måske. Men for de fleste er det super svært. Man kan måske godt gøre det en måned, måske to måneder – men på et tidspunkt eksploderer ballonen. Onani kan godt bruges ganske naturligt og uskadeligt, som du kan læse mere om i vores artikler:
Om onani – mest for drenge
Er onani synd?
Onani på en sund måde
Jeg vil faktisk anbefale dig at begynde at øve dig i at onanere på en sund måde. Det betyder, at du skal prøve at gøre det uden at se porno, og du skal prøve at begrænse det, så du ikke hele tiden skal beslutte dig for, om du vil eller ej. Nogle siger til sig selv, at de kun drikker cola og spiser chips to dage i ugen, nemlig fredag og lørdag – ellers bliver det for usundt. På samme måde kan du måske sætte nogle tidspunkter for dig selv, hvor det er ok at onanere. og ellers lader du være. På den måde kan du sige til din lyst, at den da godt lige kan vente til næste “tilladte periode”. Det kan man godt. Men det er voldsomt svært at få lysten til at vente, hvis den skal vente længe – måske endda nogle år!
Det er dig, der styrer
Du er bange for at blive afhængig af onani, skriver du. Det kan jeg godt forstå. Det er sundest, at du bestemmer, i stedet for at din drift gør det. Mon ikke netop det med at begrænse muligheden for onani til konkrete tidspunkter kan gøre, at du bliver ved med at være den, der har kommandoen? Du kan selvfølgelig også prøve at lade helt være med at onanere – men jeg tror som sagt, at det nemt kan blive et nederlag for dig. Og efter nogle nederlag oplever du måske, at det er helt umuligt, og så giver du helt slip og lader onanien får magten. Sådan er det gået for mange. Så jeg tænker, at det er bedst at beslutte sig for at onanere, men gøre det styret. Men det er jo dit valg.
Fantasier
Når du nu ikke vil se porno, mens du onanerer – er det så ok, at du har seksuelle fantasier? Jeg tror, det er ret vanskeligt at onanere helt uden at forestille sig noget med sex samtidig. Nogle kan gøre det en gang imellem – altså 100% fysisk stimulation og intet andet. Men det er svært for langt de fleste af os. Jeg tænker, det er bedre at prøve at spore fantasien ind på noget sundt. For eksempel at drømme om, at man har fundet sin elskede og er blevet gift og så har sex sammen …
Konklusion
Du vælger jo selv, men skal jeg give et råd, så er det: Fortsæt med nul porno. Begynd med styret onani – ledsaget af styrede fantasier. Så tænker jeg, du er på en sund vej, det kan lade sig gøre at blive på. Det vil jeg ønske dig alt godt med!
De bedste hilsner
Sprint