Mor er alkoholiker og jeg har det rigtig dårligt - hvad gør jeg?
Hej. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, min mor er alkoholiker og det har påvirket mig meget, faktisk så meget, at jeg har negative tanker og mange gange, hvis de ikke bliver stoppet, så tænker jeg på, hvorfor jeg lever, hvorfor jeg skal straffes og mange gange ber jeg til Gud (jeg plejer ikke at be) og når jeg gør det, er det også mest, hvorfor jeg skal straffes og hvorfor kan jeg ikke bare dø.
Jeg kan ikke overskue tingene mere, bare det at lave lektier kan jeg ikke klare og jeg har det forfærdeligt. Jeg har sagt det til min sundhedsplejerske og hun siger, at jeg skal gå til læge, men jeg tør ikke at gå til lægen, fordi jeg er bange for, at min mor skal blive sur.
Vil i ikke være søde at hjælpe mig?
Knus Rikke, 15 år

SVAR:
Kære Rikke.
Mange tak for din henvendelse. Det er rigtig flot og godt, at du har taget mod til at søge hjælp til de svære ting, der sker i dit liv. Det er svære ting, du går rundt med og dine tanker, særligt dine tanker omkring at dø, er et klart tegn på, at du har brug for hjælp og helst med det samme.
Når forældre ikke slår til
At din mor er alkoholiker, påvirker dig meget negativt. Det er hverken unormalt eller uforståeligt, men det er ikke godt. Der er heldigvis ikke mange mennesker, der bevidst søger at skade eller gøre det svært for de mennesker, de holder af, men det sker alligevel ofte, at vi mennesker, eksempelvis forældre, træffer nogle valg og gør nogle ting, som skader eller gør livet svært for de mennesker, de holder af, eksempelvis deres børn.
En hjælp for alle parter, at du taler åbent om problemet
Jeg kan ikke sige, hvordan din mor vil reagere, men en af mulighederne er, at hun bliver sur. Hun kan blive sur på dig, fordi du blander dig eller fortæller om hendes problemer til andre, men mere sandsynligt er det nok, at hun bliver sur på sig selv, men at det giver sig udtryk i, at hun bliver sur på dig. Dette kan ske, fordi hun godt selv ved, at hun har et problem, og at hun føler sig ”afsløret” og flov. At blive sur kan også dække over andre følelser, eksempelvis at hun bliver ked af at finde ud af, hvor ked af det, hun gør dig og hvor svært, det er for dig. Måske har hun ikke lyst til at blive konfronteret med sit alkoholproblem, måske lukker hun øjnene for det. Det er der mange misbrugere, der gør. De synes ikke, at de har et problem og har opfattelsen af, at de kan stoppe, hvornår det skal være, eller også lukker de øjnene for og bagatelliserer misbruget, da det er for hårdt/svært at se grunden til misbruget i øjnene. Måske bliver din mor ikke lige med det samme glad for, at du fortæller om hendes misbrug, men der er stor sandsynlighed for, at hun hen af vejen, vil blive glad for det.
Nødvendigt med hjælp, hvis du skal få det godt
Jeg er også helt sikker på, at din mor ønsker, at du har det godt. Og for at du kan få det godt, har du brug for hjælp og også gerne din mor.
Så uanset hvordan din mor vil reagere, hvilket vi ikke kan vide på forhånd, så er det IKKE forkert af dig, at søge hjælp.
Det er ikke din skyld og dit ansvar at din mor er alkoholiker
Du skal vide, at din mor ikke har et alkoholproblem, fordi Gud straffer dig, fordi du har gjort et eller andet forkert. Det er godt, at du beder til ham, for der kan være meget hjælp og tryghed at hente hos ham, og du må også gerne skælde ham ud og fortælle ham, at du synes, at det er uretfærdigt. Men du skal vide, at det aldrig er barnet, der er noget galt med, når dets forældre drikker. Det er aldrig barnets skyld, og det er aldrig barnets opgave at tage ansvar for sine forældre.
Søg hjælp - det har du fortjent!
Jeg vil opfordre dig til at søge hjælp hos en voksen, som du har tillid til. Det er ikke sikkert, at det skal være din læge. Det kan også være din lærer, din leder for en fritidsaktivitet, en af dine venners forældre, en præst eller en helt anden. Det vigtigste er, at du har tillid til, at denne voksen vil hjælpe dig. Det kan hjælpe dig, at fortælle din situation til en, du stoler på, og denne person kan hjælpe dig med at søge den rigtige hjælp. Eventuelt også hjælpe dig med, hvor og hvordan din mor kan få hjælp. Et sted hvor det også er muligt at søge hjælp, og også anonym hjælp, er på www.TUBA.dk.
TUBA står for Terapi og rådgivning for Unge som er Børn af Alkoholmisbrugere. Her har de mange forskellige muligheder for at hjælpe dig, og de har en stor viden om området.
Jeg ønsker for dig, at du må få modet og kræfterne til at søge den hjælp, som du har brug for. Det er vigtigt; fordi du er vigtig!
Du er altid velkommen til at skrive igen
Knus fra Dorthe Mørch Mikkelsen