Jeg er afhængig af porno – hvordan med sex og onani?
Hej
Jeg er afhængig af porno og kæmper med at komme ud af det og fører kalender med det (hvis jeg falder i).
Men hvor længe skal man køre den process med at holde sig fra porno og onani for at være clean?
Samt må man have sex med sin kæreste i den periode?
Mand, 40 år

SVAR:
Kære mand på 40 år
Tak for dit gode spørgsmål, som jeg desværre ikke kan give et lige så godt og klart svar på. Jeg er ikke faglig ekspert, men giver mit svar ud fra egen erfaring og flere års arbejde med emnet.
Clean kan betyde forskellige ting
1. For nogle betyder “clean”, at man ikke længere er under et særligt stofs påvirkning, selvom man godt kan føle trangen til det. Stoffet og det meste af dets effekter har altså forladt ens krop, så man ville kunne tage en test for det pågældende stof uden at teste positiv. Med hensyn til pornoafhængighed er det en lidt svær ting at undersøge.
2. Andre vil beskrive ethvert øjeblik uden et særligt stof eller pornos påvirkning, som et “clean” øjeblik, så de fx ville sige, at de har været clean siden sidste gang, de brugte et stof eller porno.
3. For andre igen – nok de færreste – betyder det at være “clean”, at man kan sige, man IKKE længere er afhængig. Den attitude er jeg noget skeptisk overfor. Noget af det sikreste ved afhængighedsforhold er, at trangen – den særlige følelse, der driver en tilbage til det, man er afhængig af – sandsynligvis kommer igen.
Alkoholikere, der ikke drikker
Kloge alkoholikere, som ikke har drukket i årevis, vælger ofte at identificere sig selv som alkoholikere resten af livet, men uden at drikke. Simpelthen fordi de forstår, at trangen til druk kan komme igen og potentielt gøre dem alkoholiserede. Ord har magt og former vores måde at se verden og os selv. Nogle gange til vores fordel, andre gange på en måde, så vi snyder os selv.
Så hvis jeg i mit svar misforstår, hvad du forstår ved “clean”, så skriv endelig igen. Men resten af det her svar bliver skrevet under den antagelse, at “clean” betyder: “Nu har jeg mere kontrol over pornoen, end pornoen har over mig.”
Hvor lang tid tager det at blive clean?
Det korte svar: Det ved kun du. Eller rettere: Det er kun dig, der kan finde ud af det.
Det lange svar: Menneskers biologi, psykologi og personlige historier er forskellige. Jeg og andre har længe brugt en 30-dages regel som en lidt tilfældig men også brugbar test-tid, hvor man kunne sige til sig selv: “Kan jeg leve godt og tilfreds i 30 dage uden det her, så er jeg nok ikke i et afhængighedsforhold.”
Men selv hvis man kan holde i 30 dage, betyder det jo ikke, at trangen til fx porno – selv når den kan være ødelæggende for et parforhold – ikke kan dukke op. Min egen oplevelse – og mange andres – er, at man måske godt kan reducere trangen, men man bliver sjældent helt fri for den. Den kan poppe op igen i perioder, hvor man har det dårligt, er ensom, eller ens relationer har det stramt.
Hvad vil det for dig sige at være clean?
Så mit spørgsmål til dig er måske, om spørgsmålet om HVORNÅR du er clean, ikke burde erstattes med et: HVAD vil det for mig sige at være clean? Og så begynd at arbejde med, at det tager den tid, det tager at ændre vaner, især dem med en afhængighedskarakter.
En lidt personlig vinkel fra mig selv er, at det at være “clean” kunne være, når jeg er glad nok, social nok, rask nok og i gang med nok meningsfuldt til, at trangen til det, som bare gør mig ulykkelig, forsvinder. Så det er fint, at du fører kalender over dage uden porno (så længe det virker for dig – for nogle er det mere stressende end gavnligt). Men husker du også at fylde dagene i din kalender med noget godt i stedet for?
Og det fører så videre til dine andre spørgsmål om onani og sex med din kæreste:
Sex med din kæreste
Du kæmper med et afhængighedsforhold til porno – det ved jeg fra din mail. Derfor er der umiddelbart ikke noget, der får mig til at tænke på, at onani og sex nødvendigvis bør være et problem. Jeg tror, at for de fleste ville det at nægte sig selv sex med sin partner blot være at lægge en ekstra byrde ovenpå en i forvejen tung kamp. Gør ikke kampene tungere end nødvendigt.
Hvis sex med din kæreste alligevel gør noget ved dig, så du får lyst til porno, jamen, så eksperimenter selvfølgelig med en periode uden sex.
Onani
Onani er selvfølgelig ofte tæt forbundet med porno, så jeg ville være forsigtig og observere, om det ene fører til det andet. Det kan være, at onani hvor du fantaserer om din kæreste er en meget god måde at skubbe porno ud af dit hoved. Det kan være, du slet ikke har så godt tag i dine fantasier, og onani blot fører til trang til at se porno.
Igen, det er kun dig der kan finde ud af det. Prøv dig frem, hold fast i det gode. Få det ud af dit liv, som ødelægger dig, og træk mere af det ind, som bygger dig op. Og hav tålmodighed med dig selv – de her ting tager tid at regne ud.
Jeg ved ikke, om du er i et behandlingsforløb. Det kan være en god idé, da det er en hård kamp at komme ud af en afhængighed. I vores artikel Jeg er afhængig af porno får du tips og links til, hvor du kan få hjælp.
Glædelig adventstid og god kamp. Skriv endelig igen.
Kristoffer