Kærestevold – hvad gør jeg?
Jeg har et stort problem! Min kæreste flyttede ind hos os for 2 uger siden. Mine forældre kan virkelig godt lide ham og støtter ham op i det meste, han siger. Jeg føler tit, de holder mig udenfor, men jeg kan ikke rigtig gøre noget ved det.
En aften i sidste uge, kom vi op og skændes om, at han ikke skulle blande sig så meget i, hvad jeg går og laver. I starten kunne vi godt snakke godt nok sammen, men til sidst, gik han helt amok, han tog fat i mine arme og holdt mig godt fast. Han gad ikke sætte mig ned, da jeg sagde, han skulle! Mine forældre kom ind til os, da de kunne høre os skændes, men de gjorde ikke noget ved det og sagde, vi var store nok til selv at klare vores problemer.
Da de var gået ud igen, gik han direkte hen mod mig, og slog mig virkelig hårdt i hovedet. Jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle reagere, så jeg løb ud mod mine forældre. Da de så, at jeg havde et kæmpe mærke i hovedet, spurgte de selvfølgelig, hvad der var galt, og jeg fortalte, hvad han havde gjort, men de sagde, jeg nok havde fortjent det!
Da jeg var omkring 14 slog mine forældre mig også en aften, hvor jeg ikke gad høre på dem. Det er derfor de ikke er så hårde mod folk, der slår, de føler tit, at vold er det rigtige at gøre.
Jeg har ikke turdet sige noget til min kæreste, men jeg er bange for, han skal gøre det igen, og jeg tør faktisk ikke være alene med ham. Hvad skal jeg gøre? Snakke med ham om det, smide ham ud, snakke med mine forældre eller gøre gengæld og mere til? Håber i vil hjælpe mig, for er virkelig i et problem.
PS: Hvis man gør gengæld, hvor hårdt må det så være, hvis man ikke skal ind og sidde? Må jeg godt slå ham med et andet redskab?
Svar!
Gerda, 16 år

SVAR:
Kære Gerda
Umiddelbart har jeg lyst til at sige, du skal smide ham ud.
Jeg er helt og aldeles uenig med dine forældre. Jeg synes, de svigter dig ved at lade ham slå dig og ikke gribe ind.
Når jeg er så tydelig i mine udtalelser, så er det fordi, jeg bliver meget bekymret for dig. I har kun boet sammen i to uger og allerede nu, oplever du vold, og du overvejer, hvor hårdt du selv må slå ham. Det vender jeg tilbage til.
Dårlig kommunikation
Jeg synes, jeres forhold alt for hurtigt er kommet ind i en uheldig kommunikationsform. Vold er jo en direkte nedværdigende måde at kommunikere på og må aldrig forekomme. Som du skriver, så er du nu bange for, at han skal gøre det igen, og på den måde er I allerede nu inde i et mønster, hvor du underlægger dig hans hidsige adfærd, og ikke tør give udtryk for dine følelser og din angst. Hvis det ikke ændrer sig, så vil du ikke kunne trives i jeres forhold. Jeg synes ikke, nogen SKAL være i sådan et forhold.
Der er slet ingen tvivl om, at du må handle. Enten ved at tale med ham, eller ved at smide ham ud. Du skal tale med ham for at høre, om han angrer og vil tage ansvaret for det, han gjorde. Han skal også sige noget om, hvad han vil gøre, for at det ikke sker igen. Hvis han derimod, ligesom dine forældre siger, at det var din skyld, at han slog, så vil jeg mene, du skal sætte ham stolen fuldstændig for døren. Det er ALDRIG i orden at slå. Og dermed til dit sidste spørgsmål.
Du skal ikke slå igen
Vold dur ikke som kommunikationsform. Hvis han ikke vil eller kan tale om det, så skal han ud. Jeg føler mig meget overbevist om, at hvis du slår ham igen, så indleder I et forhold, hvor I på skift slår hinanden, og hvis han er meget temperamentsfuld, så vil han helt sikkert slå igen.
Jeg tror ikke, man som sådan kommer ind at sidde for det, så skal det være af meget alvorlig karakter.
Vold er kun i orden, hvis man er truet på livet, så må man selvfølgelig forsvare sig.
Nogen at tale med
Jeg bliver lidt bekymret for dig. Jeg synes ikke, det lyder rart, at dine forældre på den måde støtter ham. Jeg vil opfordre dig til at betro dig til én voksen i din nærhed. En lærer eller venindes mor. Én som du kan betro dig til og få noget hjælp af. Måske skal du have hjælp til at smide ham ud, især hvis dine forældre mere vil støtte ham.
Jeg håber, du vil finde energi til at passe på dig selv.
Venlig Hilsen
Steen Kruse