Kærlighed har knækket hele min person! Hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Jeg er en pige på 20, jeg er halv dansk og halv arabisk. Mit liv har været kompliceret og jeg er ret overbevist om, at jeg lider af depression. Det hele startede for 2 år siden, hvor jeg blev venner med en dreng, der var halvandet år yngre end mig. Vi blev hurtigt tætte venner. Jeg blev tit jaloux, men lagde ikke noget i det. Han er ikke særlig pæn, men mange piger var vilde med ham. Efter et år fandt vi ud af, det skulle være mig og ham. Han var min første kæreste og det tog mig lang tid at åbne op.

Efter 4 måneder var han mig utro. Vi slog op og jeg var sikker på, jeg var færdig med ham der .. Men så gjorde han alt for at få mig tilbage .. Han gjorde ting, man ikke engang har hørt om på film.. Jeg valgte at tage ham tilbage, selvom jeg ikke havde tilgivet ham endnu.. Hans omgangskreds begyndte at sige til ham efter 1 måned, at nu skulle jeg til at komme over det, ellers burde han gå fra mig. Vi overlevede det værste og havde det godt. Så da vi havde været sammen i 6 måneder, fandt jeg ud af, at han også havde været sammen med en anden pige i starten af vores forhold. Men jeg tænkte, nu hvor han har gjort så meget, så er det også ligegyldigt. Fordi lige nu har vi det perfekt. Vi fortsatte og ramte de 9 måneder.

Han havde det dårligt og jeg fik mit 3. anfald af depression og den sidste måned havde vi det forfærdeligt. Jeg sagde ting, jeg ikke mente som: Jeg ved, du ikke elsker mig, så forlad mig dog? .. Til sidst fik han nok og slog op. I mit hoved var mig og ham ikke færdige, så jeg kontaktede hans bedste veninde efter 6 dage. Hun sagde, jeg skulle kæmpe for ham, ligesom han havde kæmpet for mig. Jeg gjorde alt ..

En dag vi mødes og snakker om tingene, så siger han, du får mig aldrig tilbage, der er en anden? Det ramte mig som et lyn. Trods at han havde snakket med hende 1 måned ind i vores forhold, kæmpede jeg til det sidste for at få ham til at indse, at det var mig og ham .. Han nægtede at kigge på mig og sagde, det også var min skyld. Han var ondskabsfuld og jeg havde aldrig set den side af ham. Dagen efter prøvede jeg igen, men han var så kold, at jeg fik blackout og tæskede løs på ham..

Jeg mødtes med ham i forgårs, jeg bad ham holde om mig og det gjorde han .. Jeg fortalte alt min kærlighed til ham . Han var ikke til at kende eller finde .. Han sagde, han bare kunne lide den anden pige nu. Hvordan efter et år? Hvordan kan han glemme mig så hurtigt? Jeg gik ned i et sort hul og faldt om.. Jeg begyndte at græde og sige, jeg ville dø uden ham.. Han var ligeglad.. Jeg føler aldrig, jeg kan finde en som ham. Vi var ikke kun kærester, vi var bedste venner. Vi havde den samme omgangskreds og vi var enige omkring alt næsten. Jeg forstår det ikke. Har endda fundet ud af, pigen er 4 år yngre end mig og at hun er sårn en pige-bande-type. Hun er kendt for at gå rundt og tæske folk og at skifte fyr, som hun skifter underbukser. Hvorfor kan han ikke se det og hvorfor er hun bedre for ham end mig ??

Jeg har ikke spist, siden vi slog op for 3 uger side. Har tabt 6 kilo og kan ikke sove.. Jeg drømmer om den dag, jeg hader ham, men det er umuligt, jeg elsker ham så højt. Føler aldrig jeg finder en anden. Føler aldrig jeg kommer over ham. Hjælp mig !

Sandra, 20 år

SVAR:

Kære S.

Jeg kan læse, at du har det svært lige nu, hvilket jeg godt kan forstå, når din kæreste ikke ønsker at være sammen med dig mere. Det er ikke let at skrive et svar, som enten trøster dig eller giver dig de svar, som jeg kan læse, at du søger. Jeg vil give dig nogle af de tanker, som jeg får, når jeg læser det, som du har skrevet. Jeg håber, at du kan bruge noget af mit svar som en hjælp.

Naturlig reaktion på magtesløshed

Jeg tænker, du reagerer meget naturligt på den krise-situation, som det er, når din kæreste vælger dig fra og vælger en anden kvinde til at overtage din plads. Det virker som om, at du har prøvet at gøre alt muligt for at få din kæreste tilbage. Men da han fastholder sit valg med at slå op med dig, så virker det som om, at nu kommer du til at stå i en situation, hvor du er totalt magtesløs. Lige meget, hvad du gør, så ændrer det ikke ved situationen – Du får ham ikke tilbage.

Giv slip på ex-kæresten

Mit bedste råd til dig er, at du skal vælge at give slip på ex-kæresten og acceptere, at du ikke kan få ham tilbage. Hvis du bliver ved med at håbe på, at du kan få ham tilbage, så kommer du til at sidde fast i smerten og magtesløsheden. Når jeg læser det, som du skriver, så har han taget et valg, som du desværre ikke kan gøre noget ved andet end at forholde dig til, at det er sådan, at jeres forhold ender.

Sørg over de tabte følelser

Når du mister noget, som du holder af og har værdsat, så er det en sorg. En sorg over de tabte følelser, som ikke bliver gengældt. Du kan ikke undgå at blive ked af det og frustreret, men når du vælger at give slip på ønsket eller håbet om at være sammen med kæresten, så vil sorgen og smerten være i en periode. Men efter noget tid, når du har været i smerten over at måtte acceptere, at det ikke ham, som du skal være sammen med, så vil du kunne komme videre følelsesmæssigt.

Hvad er rimeligt

Jeg kan læse, at du skriver, du ikke har spist i de sidste 3 uger, og du har tabt 6 kg. Jeg kan få den tanke, om du egentlig synes, det er rimeligt, at han får lov til at forstyrre dig så meget, at du ikke kan spise og sove? Synes du, at det er rimeligt, at han får lov til at begrænse dit liv? Jeg tænker, at du skal overveje, hvor meget energi og tid du fortsat vil bruge til at være frustreret over ham og hans valg? Så hvad er han værd? Er det rimeligt, at han fortsat forstyrrer dig og dit liv, hvis du ender med at gå i stykker følelsesmæssigt?

Depression – vigtigt med hjælp

Jeg kan læse, at du har problemer med depression. Jeg kan ikke læse, om du får hjælp til at håndtere depressionen. Hvis du allerede får hjælp til depressionen, så er det godt. Det er vigtigt, at du har en oplevelse af, at hjælpen er brugbar for dig, og gør en forskel for dig i dit liv. Hvis du ikke rigtig oplever, at hjælpen er brugbar, så prøv at tale med nogen om det. Det er mange gode muligheder for at få hjælp til depression – hjælpen skal bare passe til dit behov og personlighed.

Hvis du ikke allerede får hjælp til depressionen, så vil jeg opfordre dig til at søge hjælp enten hos din læge, en psykolog eller en terapeut.

Jeg håber, at du passer godt på dig selv både fysisk og psykisk. Du og dit liv er alt for værdifuldt til at blive ødelagt og begrænset af et andet menneske, så tag dig selv alvorligt.

Kærlig hilsen

Linda Valbjørn