Hvordan får jeg igen lyst til livet, efter ekskæreste skred?

Vis spørgsmål

Min ekskæreste og jeg fandt sammen i januar sidste år efter at have kendt hinanden i ½ år. Vi havde det magisk og brugte rigtig meget tid sammen. Et forhold fyldt med kærlighed, tillid, respekt og plads til hinanden. Det var meget tydeligt, at jeg betød rigtig meget for ham. Derfor kom det også som et kæmpe chok, da han i sommer valgte at gøre det forbi.

Det var, som om min verden gik i stå, virkelig. Men han forsikrede mig om, at han var sikker på, vi nok skulle finde sammen igen på et tidspunkt, fordi han stadig elskede mig meget højt. Vi havde rigtig meget kontakt efterfølgende. I nogle perioder var vi nærmest kærester, og i andre trak han sig rigtig meget.

Vi snakkede tit om, hvor svært jeg synes det var, men jeg tror aldrig, det gik op for ham, hvor meget det hele påvirkede mig. Jeg har fået konstateret en depression og skal starte til psykolog.

For nylig mødte han en pige, og så gav han besked om, at nu skulle jeg bare ud af hans liv, fordi han var kommet videre for længst. Han virker virkelig vred på mig, og jeg har det så dårligt med, når folk er sure på mig. Jeg er bange for, at han var mit livs kærlighed, og at jeg aldrig komme til at elske en anden fyr på samme måde. Alle siger bare, at jeg skal komme videre, men det er jo ikke bare lige til. Det hele er så hjerteskærende, og jeg sidder tilbage med så mange spørgsmål, sorg, vrede sammen med en masse kærlige følelser for ham.

Hilsen en meget knust pige på 18 år, der er blevet skiftet ud med en ny

(forkortet, red)

SVAR:

Kære knuste pige

Det er godt nok noget af en nedtur, du har været ude på: Først opleve ægte kærlighed med de ingredienser, der hører med som tid til hinanden, tillid, respekt og plads til hinanden. For så at blive vraget og erstattet af en anden uden at forstå, hvorfor og hvor magien er totalt forsvundet. I stedet har du en frygt for aldrig at komme til at opleve noget lignende igen.

Er du slet ikke vred?

Vrede i stedet for sorg

Der er nemlig i vrede en energi til forandring. Så i stedet for at fortsætte med at sørge over dit tab, kan du bryde din fastlåste tilstand ved at få fat i vreden. Vreden er en ven og hjælper, der fortæller dig, at dine grænser er blevet overtrådt.

Du fortæller, at du har det dårligt, når andre er sure på dig – men hvad med dig? Må du godt være vred, når du er blevet bedraget, ydmyget og krænket?

Jeg forstår, du har forsøgt at gøre alt godt for ham – men hvad med dig selv? Er du kun god nok, når du gør det godt for andre?

Forslag til handling

Da du er rigtig god til at beskrive dine følelser på skrift, tænker jeg, det kan være en vej ud af din fastlåste tilstand at beskrive din vrede. (Som måske er godt gemt i dybet eller erstattet af selvbebrejdelser og selvlede.)

Skriv et brev til din ekskæreste, hvor du fortæller i detaljer, hvordan han har overtrådt dine grænser, og hvor vred du er over det! Brug alle de forbudte ord du kender til at beskrive din vrede. Begynd hver sætning med: “Jeg er så vred over … (at du har udnyttet min godhed) (at du har såret mig) (at du har været fraværende/løgnagtig/egoistisk/...).”

Når du er færdig med at skrive det, skal du brænde det – det er ikke noget, han skal se. Nogle oplever, at de kan give slip på vreden, når de har skrevet det hele ned og bagefter ser det hele brænde op. På den måde kommer der ligesom en synlig afslutning på forholdet og alle de følelser, der har været.

Hold fast i dine sunde grænser

Husk, hvem du selv er, og hold fast i dine sunde grænser – sæt hegn om “din have” og lad ingen træde på dig eller det, du værdsætter.

Det lyder godt, at du skal begynde til psykolog, og jeg ønsker virkelig for dig, at du igen finder overskud og finder tilbage til dig selv og din lyst til at være sammen med andre.

De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen