Der er gået mere end to år – kommer jeg nogensinde over hende?

Vis spørgsmål

Kan ikke komme videre efter mit brud med min eks i sommeren ‘19. Jeg slog selv op og var meget i tvivl dengang. Hun ville ikke tilbage, da jeg prøvede at vinde hende igen.

Nu står jeg så længe efter, og inderst inde elsker jeg hende stadig. Tænker på hende dagligt. Har datet flere kvinder, men jeg elsker hende. Har haft en del rebound forhold. Jeg er så ked af det. Det er hende, jeg elsker!

Med tiden er det blevet bedre, men jeg kan ikke lyve overfor mig selv og sige, at jeg ikke elsker hende mere. Er det normalt at have så svært ved at komme videre? Vi var sammen to år og boede sammen i 1½ år.

F, 28 år

SVAR:

Kære F

Tak for din henvendelse. Hvor er det godt, at du mærker efter indeni og rækker ud efter nogle at dele dine tanker med. Når man er frustreret, forvirret og ked af det, som du er, er det fint at få tankerne luftet og vendt med en anden. Og den “anden” vil jeg gerne forsøge at være.

Når jeg læser din besked, forstår jeg den sådan: Du slår op med din kæreste for 2½ år siden og forsøger at vinde hende tilbage, fordi du fortryder din handling. Da det ikke lykkes, prøver du at komme videre på anden vis. Uden held. Og det frustrerer dig. Du oplever en langsom heling af dit brudte hjerte, men er fortsat ikke videre. Dette forvirrer dig, og du undrer dig over, om det er normalt at bruge lang tid på at komme videre. Jeg kan ikke give dig et endegyldigt svar på, hvad du skal gøre, men jeg vil gerne give dig nogle input, som jeg håber kan hjælpe dig.

Du er ikke alene

Det er helt naturligt, at du føler, det er svært at komme videre; du og din eks har været sammen i lang tid og levet tæt med hinanden – endda i samme bolig det meste af tiden. Derfor I har oplevet og erfaret mange ting sammen. Og de ting kan og skal du ikke glemme – de har været med til at forme dig som menneske! Men af samme grund er det også fuldt forståeligt, at du oplever sorg, tristhed og frustration, når du vælger at bryde. Det er jo ikke kun det, der ikke fungerede, du tager afsked med. Så det er helt okay, at du har det sådan – også efter længere tid!

Nu er øvelsen for dig at holde fast i de gode oplevelser, de rige erfaringer og den person, som du har fået lov at udvikle dig til gennem relationen til din eks. Og det er svært at finde den gode balance, så du ikke hænger fast i savnet i stedet, og derfor kan det også tage lang tid at komme videre. Det er helt naturligt.

Der er flere, der har søgt råd og vejledning hos AdamogEva.dk, som du måske kan genkende dig i. Se fx de her to
Han slog op – hvordan kommer jeg videre?
Jeg er helt knust efter kærestebrud – hvordan kommer jeg videre?

Giv dit hjerte tid og plads

Det er helt naturligt, at man ved afsked med noget og nogen, man elsker, mærker sorg og tristhed. Og jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det er frustrerende, denne følelse skal blive ved med at fylde. For bliver det nogensinde bedre? Og hvad skal du gøre for at ændre det, når du allerede har prøvet så meget? Men fat mod! For som du selv skriver, så elsker du stadig din eks og tænker på hende dagligt, men du oplever en lille bedring. Så selvom det går langsomt – og måske endda føles endnu mere langsomt indefra – så er du på vej!

Men du står i det dilemma, som ofte opstår, når man har kærestesorg: Hvordan skal jeg kunne komme videre, når jeg længes sådan? Du kan ikke tvinge dig selv til at komme videre – du må lade dine følelser få plads og være ked af det så længe, du har brug for. Det er en langsommelig, men rigtig bearbejdning af dit indre. Men pas på, at det ikke er dét, der kommer til at fylde hele din hverdag!

Jeg vil gerne udfordre dig til at undersøge og holde fast i, hvad der ellers giver mening og skaber glæde i dit liv lige nu – også uden nødvendigvis at have romantisk karakter. Fx venner, sport, familien, naturen, musik eller lignende. Når du har bemærket, hvad der gør dig glad og giver energi, så prøv at se, om du kan flytte dit fokus og brug endelig masser af tid på det. Også aktivt, når du føler, at du “sidder fast” i længslen og frustrationen. Måske vil det føles lidt akavet i starten, men med tiden vil fokus flytte sig og smilet blive større.

Tanker skaber følelser – og omvendt

Når man har en følelse, kan den påvirke ens tanker, kropslige fornemmelser og handlinger (og omvendt). Hvis man fx føler sig ensom, kan man få en ubehagelig kropsfornemmelse og blive lukket i relationen til andre – fordi tanken er, at man ikke er værd at være sammen med. Hvis man i stedet øver sig i at tænke, at man har værdi, bliver usikkerhedsfølelsen stille og roligt vendt til spænding, kroppen fyldt af sommerfugle, og handlingerne præget af gåpåmod. Denne tanke-ændring og tanke-fokus kaldes “realistisk tænkning” og kan være afgørende for, hvordan man oplever verden – realistisk og nuanceret eller alene farvet af negative tanker/følelser.

Så ligesom gode aktiviteter kan gøre dig glad og flytte fokus, kan gode tanker også påvirke dine følelser. Derfor er det vigtigt, at du også er opmærksom på dine tanker og ikke lader dem styre dig! Du kan aktivt tage et valg, når du mærker, at tankerne (og følelserne) om din eks kommer til at fylde for meget og minde dig selv om, at “det bare er en følelse” og ikke nødvendigvis hele virkeligheden. Og når du gør det, vil følelserne følge med. Også selvom det kan kræve lidt øvelse til en start!

Der er altså flere måder at bevare kontrollen over fokus i processen – selvom den kan føles tung og langsom. Men prøv at være i processen og se de gode ting omkring dig.

Jeg ønsker dig al held og lykke til at sætte dig selv fri, mærke glæden og finde kærligheden på ny.

Anna