Hvordan slår jeg op med en, jeg ikke tør sige det til?
Hej Adam og Eva
Jeg kunne godt tænke mig at få nogle gode råd om min kontrollerende kæreste. Jeg har før i tiden altid været en smilende, positiv og glad pige. Jeg gik meget i byen, og jeg elskede det. Jeg tilbragte meget tid med venner og familien, og herudover holder jeg meget af min egen tid, hvor jeg er mig selv.
Jeg har for halvandet år siden mødt en dejlig fyr, som virkelig fik mig til at føle mig elsket, værdsat og fantastisk. Vi datede i to måneder, og så blev vi kærester.
Så begyndte der at ske ret mange ting, som gør, at jeg i dag sidder og er lidt ked af det og ikke mindst forvirret.
Jeg har mistet ret mange venner, siden jeg kom i det her forhold, da han på en eller anden måde har overbevist mig om, at de ikke er gode for mig. Min familie ser jeg aldrig, efter han har fået lejlighed, da vi så hele tiden er der, og jeg kan simpelthen ikke få ordene “Jeg vil gerne hjem og være alene i et stykke tid.” ud af min mund.
Han er med mig overalt. Og når vi ikke er sammen, ringer og skriver han hele tiden – også når jeg endelig er sammen med andre.
Mine byture er blevet minimeret MEGET, og han vil hente og bringe, og jeg skal skrive, hvor jeg er hele tiden. Han har det med at nedgøre mit tøj, når jeg går ud.
Hvis jeg ikke svarer på hans beskeder, går han amok, også selvom der måske kun er gået en halv time, siden vi snakkede sammen ...
Han hader at være alene og ser helst ikke, jeg laver noget uden ham.
Han synes, mine fremtidsdrømme er dårlige og latterlige.
Jeg føler, han lyver for mig om almindelige ting, han har set og oplevet. Den anden dag, da vi skulle sove, lod jeg, som om jeg havde mareridt, og han “vækkede” mig og sagde “Hvem er han? Du drømmer om en anden end mig. Du ligger og råber ‘Han kommer, han kommer!’.” Jeg vidste, det var løgn, for jeg var jo vågen.
Inderst inde vil jeg bare gerne tilbage til mit gamle liv, snakke med mine gamle venner og blive mig selv igen. Jeg vil gerne slå op med ham rent ud sagt, men jeg kan simpelthen ikke. Hans talegaver får mig altid til at tie stille, når jeg endelig beslutter mig for at fortælle ham, at jeg vil have en pause ...
Jeg har overvejet at lægge et brev og så bare gå, men det tror jeg bare udskyder mine problemer.
Hvad skal jeg gøre? Hvordan slår jeg op med en, jeg ikke tør sige det til?
T, 22 år

SVAR:
Kære T
Først og fremmest tak, fordi du deler dine svære overvejelser med os. Vi er her, fordi vi gerne vil hjælpe, og første skridt på vej mod en løsning er at bede om hjælp. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig på vej i din situation.
Den altopslugende forelskelse
Du fortæller, at du for halvandet år siden mødte en sød fyr, som slog benene væk under dig. Med tiden viste det sig dog, at forholdet stjal tiden fra dine venskaber, så du i dag har mistet mange venner af den grund. Det er du ikke den eneste, der har oplevet. Man kan nemt drømme sig helt væk i sin forelskelse og glemme, hvor vigtigt det er at have venner, som følger én gennem hele livet – uanset hvem man er kæreste med. Jeg er sikker på, det er en læring, du vil tage med dig ind i fremtiden.
Tid for sig selv
Selvom man har et menneske i sit liv, som man er rigtig glad for, så har man stadig brug for at kunne lukke døren og være sig selv en gang imellem. Det er ikke et udtryk for svage eller vaklende følelser, men ganske enkelt et menneskeligt behov. Derfor er det godt, du nu vælger ikke at ignorere det behov længere men ønsker at tage ejerskab over dit liv igen.
Det svære break-up
Da din kæreste er kontrollerende og ikke kan eller vil give dig det frirum, du har brug for, har du besluttet, det er bedst I slår op, men du har svært ved at få det gjort. Jeg kan godt forstå, det er svært, da din kæreste lyder til at have talegaverne i orden, og at han langt hen ad vejen er lykkedes med at sprede løgne og manipulation i dit liv. Du foreslår selv, at du bare vil lægge et brev, men jeg giver dig ret i, at det nok blot vil udskyde dine problemer, fordi du på et tidspunkt bliver nødt til at tage snakken med ham. I et break-up skal man gøre, hvad man kan for at respektere hinanden og ikke såre hinanden unødigt – også selvom man føler sig såret af den anden part. Derfor skal en sådan snak tages ansigt til ansigt.
Jeg vil foreslå, at du skriver det ned, du har tænkt dig at sige. Så kan du støtte dig til papiret, når du samler mod til at fortælle ham det. Da du kender ham godt, kan du også på forhånd forberede dig på, hvilke argumenter han vil bruge til at overtale dig til at blive, så du har et svar parat. Hvis han kommer med en lang tale fuld af gode argumenter for, hvorfor I skal blive sammen, så husk at du ikke behøver at kunne forklare til punkt og prikke, hvorfor du gerne vil slå op. Jeres break-up er ikke en forhandling, men en beslutning du har truffet. Hvis du gerne vil forberede ham eller have hjælp til at starte samtalen, kan du eventuelt sende ham en besked, inden I skal ses, og fortælle ham, at du gerne vil tage en seriøs snak om jeres forhold. Så er scenen sat.
Kom de dårlige vaner til livs
Din kæreste lyder ikke til at forstå og acceptere dine behov, men som afslutning vil jeg stille dig et spørgsmål, som gerne skal få dig til at tænke over, om du er den kæreste, du ønsker at være. For hvorfor lod du, som om du havde mareridt, den aften han løj om, hvad du havde sagt “i søvne”? Er det sundt at forstille sig på den måde over for én, man holder af? Hvad godt skal det bringe med sig?
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig på vej. I sidste ende kræver det en masse mod, som jeg desværre ikke kan sende dig, men har du flere spørgsmål eller brug for en uddybning, skal du ikke tøve med at skrive igen.
Måske kan du få inspiration til at tænke over dine forventninger til dig selv og en fremtidig ny kæreste ved at læse artikler og svar i vores tema At finde den rigtige.
Held og lykke og alt godt fremover.
Kærlig hilsen Line