Har lige slået op. Jeg stolede på ham og er knust - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg vil rigtig gerne have svar på det her. Mig og min kæreste gik fra hinanden for ca 2 måneder siden. Vi havde været sammen i 14 måneder. Jeg har kendt ham siden 3. klasse.

Godt nok er jeg kun 14 år gammel, så det virker måske mærkeligt for jer. Men ja, det var ham, der tog min mødom. Og det var ham, jeg gjorde ALTING først med. Så jeg har virkelig stolet på ham.

Nu er vi så ikke sammen mere, og jeg er fuldstændig knust. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal stille op med mig selv og mit liv mere. Jeg har det svært nok i forvejen med min psyke osv. Jeg kan bare ikke klare det mere.

Hvad kan jeg gøre for at komme over ham? For jeg bliver jaloux og ked af det, hver gang jeg ser ham med en anden eller bare selv.

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre ...

Hilsen Basse, 14 år

SVAR:

Kære Basse.

Mange tak for dit spørgsmål!

Først skal du vide, at jeg på ingen måde synes, at det, du skriver, virker mærkeligt. Det er helt naturligt at have det sådan, når man slår op – også selvom man ”kun” er 14 år gammel.

Altid svært, når man slår op

Jeg tror altid, at det vil være svært, når man slår op. I har været kærester i længere tid, og I har delt en masse sammen og været en stor del af hinandens liv. Når man er kærester, giver man en stor del af sig selv til hinanden. Du skriver, at det var ham, der tog din mødom. Det vil sige, at I har delt det mest personlige og intime med hinanden, og på den måde har I været sårbare over for hinanden. Når du er sammen med en anden person på den måde, giver du en del af dig selv – en del som du ikke kan få igen. Derfor vil det altid på en eller anden måde være forbundet med smerte, hvis forholdet ikke varer ved.

Når man har været kærester, vil der også altid være en masse gode ting, man kan tænke tilbage på, og det er ofte dem, der fylder, når man har slået op. Når man på en eller anden måde mister nogen, som man har holdt meget af, vil det ofte være de gode ting, der fylder, når man tænker tilbage på den tid, man havde sammen. Det gør ondt at se ham, når du tænker på alle de gode ting, I har haft sammen og delt. Det kan også gøre ondt at se ham, fordi du måske stadig har nogle følelser for ham. Derfor gør det rigtig ondt at se ham, både alene og sammen med andre, fordi du bliver mindet om, det du havde, som du ikke længere har, og når du ser ham sammen med en anden, kan du tænke på, om de nu kommer til at dele det samme, som I havde.

Der er nogle ting, som du kan gøre for at hjælpe dig selv

Selv om jeg gerne ville, kan jeg desværre ikke tage de svære følelser fra dig, men du spørger også, hvad du kan gøre for at komme over ham. Desværre er det sådan, at det ikke er noget, man bare lige kommer over. Det tager tid. Men der er nogle ting, som du kan gøre for at hjælpe dig selv.

Jeg tror, det er rigtig vigtigt for dig at tale med andre om det, der gør ondt og ikke være for meget alene. Når du er alene, har du megen tid til at tænke, og du kan let komme til at tænke en masse negative tanker og fokusere på alt det, du ikke har. Når du er sammen med andre, kan du både fortælle dem om det, der fylder inden i dig, og I kan lave nogle ting sammen, som kan få dine tanker hen på noget andet end på din eks-kæreste.

Det leder hen til den anden ting, du kan gøre. Det er lave nogle af de ting, du godt kan lide, ting som gør dig glad, fx være sammen med venner, gode aktiviteter, hygge, sjov, gode bøger osv. Det flytter også fokus fra ham og det, du ikke længere har. Og det giver dig glæde og ny energi.

Som jeg forstår det, kan du ikke undgå at se ham, men du kan lade være med at opsøge ham eller søge hen de steder, hvor du ved, at han er. Det betyder ikke, at du skal undgå ham for altid, men lige nu, hvor du er meget sårbar og ked af det, kan du hjælpe dig selv ved ikke hele tiden at møde ham og blive konfronteret med jeres brudte forhold. Hvis du ikke ser ham hele tiden, vil det være lettere at lægge afstand til jeres forhold, og det kan være med til, at du ”kommer over” ham.

Tal med en voksen, som du har tillid til

Du skriver også, at du har det svært nok i forvejen med din psyke osv., og at du ikke kan klare det mere. Du uddyber ikke nærmere, hvordan og hvorledes, men for mig lyder det, som om du kunne have brug for en at tale med. Det er tunge ting at gå alene med – især når man er 14 år. Derfor vil jeg opfordre dig til at finde en voksen, som du har tillid til, som du kan tale med om de ting, der gør, at du næsten ikke kan klare det mere. Det håber jeg, at du har mod til.

Du er også altid meget velkommen til at skrive til Adam og Eva igen.

Måske kan du også have glæde af at læse andet her på siden:
Jalousi og kærestesorg
Ked af det efter kæreste slog op på en ond måde - hvad gør jeg?

Jeg håber, at du kan bruge noget af det, jeg har skrevet, og at du må mærke, at smerten bliver mindre.

Kærlig hilsen
Dorthe Mørch Mikkelsen