Hvad skal jeg gøre i forhold til min eks og den anden?
Hey!
Jeg er en pige på næsten 17. I efteråret fik jeg en kæreste. Efter ca. 1½ uge spurgte han mig om et nøgenbillede. Han vidste godt, at jeg havde været udsat for det samme året inden, hvor jeg begyndte at cutte og overveje selvmord (jeg er stoppet og har gået til psykolog). Så det, at han spurgte mig, var virkelig ikke rart. Jeg sagde nej, men han blev ved i et par dage, og så “kom jeg til” at sende et billede af mig selv i underbukser. Jeg fortryder det virkelig!
Efter tre uger slog jeg op med ham, fordi jeg ikke havde det godt med det, han havde gjort ... Jeg begyndte så at snakke med en anden dreng, som jeg havde haft følelser for i flere måneder. Han havde også følelser for mig, og jeg blev vildt glad, men var ikke parat til at blive kæreste med ham.
Min eks og jeg blev nogenlunde venner igen, og jeg ønskede lidt at få ham tilbage, fordi jeg altid har haft det sådan, at jeg kun ville have én kæreste, og ham skulle jeg giftes med. Jeg fortalte så min nye ven, at jeg ønskede min eks tilbage, og han blev såret og gik. Dér vågnede jeg op og blev vildt ked af det, fordi det ikke var det, jeg ønskede ...
Her lang tid efter er han stadig i mine tanker næsten hele tiden, og jeg er mega ked af det, jeg har gjort. Jeg ved bare ikke, om han vil forstå, og om det er dumt at snakke med ham om det? Hvad skal jeg gøre!?
Trist og frusteret pige

SVAR:
Kære triste og frustrerede pige
Tak for dit brev. Det er rigtig klogt at stoppe op, når noget udfordrer og finde ud af, hvor vejen går for mig. Jeg vil gerne give dig nogle tanker tilbage.
Mine værdier
Jeg lægger først og fremmest mærke til, at du har nogle værdier – noget der er virkelig vigtigt for dig. Du skriver:
• at du kun ønsker én kæreste, og at det er ham, du gerne vil gifte dig med.
• det er vigtigt at sætte grænser. Det er ikke i orden, at en beder mig om at sende nøgenbilleder.
At handle ud fra sine værdier
Det er vigtigt at koble handling på sine værdier. Det var netop det, du gjorde, da du stoppede med at være kæreste med den første, der bad dig om at sende nøgenbilleder. Respekt for det. Respekt for dig. Ved at gøre det, du dybest set ønsker og vil, passer du på dig selv og den du er og vil være.
At plumpe i
Du har gjort dig erfaringer. Du har fortrudt, at du – imod dine værdier – sendte ham nøgenbilleder. Erfaringer kan vi lære af. Det giver dig mulighed for i fremtiden IKKE at sende nøgenbilleder. På den måde passer du på dig selv.
At stoppe op ved kaos
Du lyder til at være meget i vildrede. Tankerne kører frem og tilbage mellem to drenge: Skal – skal ikke. Jeg vil stille dig nogle spørgsmål, som måske kan hjælpe dig til afklaring:
• Tror du, den første kæreste er en at gå efter, da han på flere måder har overskredet dine grænser?
Han har kaldt dig for sur.
Han har spurgt om nøgenbilleder.
Han vidste, at du tidligere har været udsat for lige nøjagtigt det samme. At du har cuttet og overvejet selvmord.
Han blev ovenikøbet vred på dig. Det er det modsatte af forståelse og respekt.
Hvad tænker du?
• Tror du, at du i virkeligheden ikke er klar til en ny kæreste?
Du lyder til at pendle frem og tilbage i dine tanker.
Hvad tænker du?
Kærestesorg
Du er ramt af kærestesorg. Når noget bliver kaldt sorg, tænker jeg, at noget bliver taget seriøst. Det betyder, set fra min verden, at det vil være godt, at du tager dig selv seriøst. At du ærligt overvejer, hvad der er hold i og fremtid for dig, når du overvejer det, du står i.
Slutreplik
Til sidst en lille eftertanke. Du ønsker at møde én kæreste – den rigtige – og blive gift med ham. Kommer du derfor til at binde dig til din første kæreste med mangel på frihed til at sige fra? Tanken om den eneste ene er smuk, men hvordan vil det være at tænke: Kærestetid er prøvetid.
Måske kan du få nogle input til dine overvejelser ved at læse artiklen Den eneste ene.
Du kan måske også finde relevante artikler og svar til andre i vores tema om kærestesorg.
Håber, mine overvejelser kan skubbe dig videre i at gøre det, der vender rigtigt for dig.
Mange hilsner
Hanne Esmarch