Kæreste ked af forsinket pubertet. Kan jeg gøre noget?
Hej
Min kæreste er ikke gået i puberteten endnu. Han er 14, bliver 15 d. 13 oktober. Han går til badminton 3 gange om ugen i 2 timer hver gang. Han er 163 høj. Han har ikke fået kropsbehåring, og hans stemme er ikke gået i overgang.
Jeg snakker tit med ham om det, fordi han synes, det er pinligt, og han er trist over det. Jeg ville meget gerne høre, om der er noget, jeg kan gøre, eller om det er normalt, eller om han skal ændre på nogle vaner eller gøre noget andet?
Håber I svarer på denne her ;)
C, 14 år

SVAR:
Kære C
Tak for dit spørgsmål, som jeg kan fornemme, betyder meget for din kæreste og derfor også for dig.
Hormonerne styrer, hvornår puberteten starter
Puberteten er en proces, der hos de fleste drenge sættes igang, når de er mellem 11 og 13 år. De første tegn er typisk, at testiklerne vokser, og der kommer kønsbehåring.
Det er vores hjerne, der bestemmer, hvornår de hormoner, der skal sætte puberteten igang, skal produceres, og for nogle sker det senere end for deres jævnaldrende.
I langt de fleste tilfælde betyder det blot, at puberteten udskydes lidt. Slutresultatet vil blive det samme som for alle andre. Nogle sygdomme kan dog også bevirke, at puberteten udskydes eller helt udebliver. Men det er meget sjældent.
Selvfølelsen kan vokse uanset udseende
Selvom forsinket pubertet altså i langt de fleste tilfælde ikke er nogen sygelig tilstand, så er det, som du jo også skriver, slet ikke sjovt at være den dreng i klassen, der ikke ligner de andre. Det er absolut ikke unormalt, at din kæreste reagerer ved at være flov og trist, og jeg synes, det er rigtig flot, at det er noget, I kan snakke om.
Når man er 14 år, har man bare rigtig meget brug for at være som de andre og føle sig anerkendt, og måske især for drengene kan det betyde rigtig meget for selvfølelsen, hvis puberteten er forsinket.
Måske kan du og din kæreste sammen læse denne artikel, om hvordan man kan arbejde hen i mod at få en god selvfølelse. Hvem er jeg?
Behandling er mulig, hvis problemet fortsætter
Mit råd til din kæreste vil være, at han I første omgang skal indvie sine forældre i sit problem. Sammen med dem kan han tage kontakt til sin læge, som formentlig vil undersøge årsagen til den forsinkede pubertet og vurdere, om der er grundlag for at give noget medicin, som kan kickstarte puberteten.
Det er nemlig en mulighed, at man i en kortere eller længere periode på kunstig vis kan få de kønshormoner, som kroppen ikke selv er begyndt at producere.
Som du kan læse i dette svar, skal din kæreste være 15 år og måske ældre, inden man overvejer behandling. Det er noget, lægen er med til at afgøre.
Kan jeg gøre noget, så jeg kommer i pubertet?
Jeg har desværre ingen nemme råd eller trylletricks, selvom det ville være fantastisk.
Der er meget stor sandsynlighed for, at din kæreste går i pubertet af sig selv på et tidspunkt, men man skal ikke undervurdere den psykiske påvirkning. Derfor synes jeg også helt bestemt, din kæreste sammen med sine forældre skal tage kontakt til sin læge. Det er det bedste råd, jeg kan give.
I kan i øvrigt læse mere om pubertet i artiklen Pubertet - en ekstrem forvandling og under temaet Pubertet - mest for drenge.
Jeg håber, det var svar nok.
Ellers må du endelig vende tilbage.
Kærlig hilsen
Johanne