Jeg vil mere med min bedste ven! – hvad gør jeg?
Jeg er en dreng på 16 og går på efterskole. På efterskolen var der en pige, som jeg meget hurtigt begyndte at snakke med og nu ser jeg hende som den bedste ven, jeg nogensinde har haft. Jeg snakker med hende om alting. Hun har haft det svært på det seneste og jeg har prøvet at hjælpe så godt jeg kunne og tror, jeg har gjort en forskel for hende. Hun er lige fyldt 16 og vi har kendt hinanden i snart 2 år.
Her på det sidste er jeg begyndt at føle mere for hende, følelser der er helt nye for mig og jeg ved ikke, hvordan jeg skal tolke dem. Jeg bliver glad for at se hende, og får sommerfugle i maven af at tænke på hende. Jeg er begyndt at lægge mere mærke til hendes udsende og at hun er køn.
Jeg er i tvivl, om hvad hun selv føler, på sms skriver vi søde ting, men det kan man jo godt, uden at det betyder noget. Hun tager fat i min hånd, når der sker noget uhyggeligt i en film, men tror ikke det er noget specielt. Hvis vi ser film alene, ligger hun gerne med hovedet på min skulder eller bryst en gang imellem.
Sidste år havde jeg sex for første gang og fortryder det meget. Min ven ved det godt, og jeg er bange for, at det holder hende væk fra mig. Vi er begge kristne og ved, hvad der står i biblen om sex. Udover det driller hun mig tit med, at jeg er bøsse og jeg ved snart ikke, om hun faktisk tror det.
Jeg har virkelig lyst til at være mere end hendes ven, men jeg tør ikke fortælle det til hende, fordi jeg er bange for at miste hende som en ven. Efter sommerferien stopper vi begge på efterskolen og får ikke set hinanden så meget, er bange for at miste kontakten med hende der.
Undskyld den lange tekst, men havde virkelig brug for at komme ud med det. Håber i kan hjælpe.
Dreng, 16 år

SVAR:
Kære du
Tak, for dine spørgsmål og din ærlighed.
Tillykke med det venskab du har med denne pige. Det er dejligt at høre om, hvordan en dreng og en pige kan blive rigtig gode venner. I snakker godt sammen og også om dybere ting. I har tillid til hinanden og hjælper hinanden, når noget er svært.
Forelsket … hvad skal der ske nu?
Dine sommerfugle i maven, din glæde ved at se hende og det, at du er begyndt at lægge mærke til ting, du ikke har tænkt over før, tyder på en forelskelse. Det er dejligt at være forelsket, men det kan også være svært og forvirrende.
Det kan også være forelskelse, der er grunden til, at du tænker over sms’erne og deres betydning, den fysiske nærhed når I ser film sammen, og det at hun driller dig med, at du er bøsse. Alle disse ting er helt naturligt, at du tillægger betydning og måske en anden betydning, end du før har gjort.
Det er også helt naturligt, at du tænker, at hendes viden, om at du har haft sex med en anden, skaber afstand og at du frygter at miste hende som ven, hvis du fortæller hende, hvad du føler.
Jeg forstår godt, hvis du føler, at du løber om kap med tiden, fordi at jeres tid på efterskolen snart er slut, men det er meget vigtigt, at du ikke tager dine beslutninger ud fra et tidspres, men derimod mærker efter, hvad det er, du ønsker.
Ven eller … ?
Prøv at læse følgende artikler og se, om du bliver lidt klogere på dine følelser og hvad du skal gøre:
Et trin ad gangen er det mest sikre
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Forelskelse er ofte en dejlig følelse, som kan mærkes på både krop og sjæl og kan gøre en helt rundtosset eller få en til at føle, at man svæver på en lyserød sky. Samtidig kan det også være en følelse, som fylder så meget, at det næsten ikke er til at holde ud, fordi at hver gang tankerne får lov til at flyve, lander de altid det samme sted.
Forelskelse er rent faktisk noget, der godt kan styres. Du kan vælge at give forelskelsen plads, eller du kan vælge, at du ikke vil være forelsket. Det er et valg, du tager.
Jeg har haft min debut
Det, at din veninde driller dig med, at du er bøsse, tænker jeg, måske skyldes hendes usikkerhed i forholdt til, at du har haft sex. Måske ønsker hun også mere end et venskab, men er bange for, hvad din erfaring kommer til at betyde. Måske er hun ked af, at du har haft din debut med en anden end hende. Det er rigtig, rigtig vigtigt, at I sætter jer ned og snakker, hvis du kommer frem til, at du virkelig ønsker mere end et venskab. Den tillid, I har til hinanden allerede, kan opbygges og blive endnu større, hvis I tør sætte ord på jeres følelser, frygt og bekymring.
Sex i Bibelen
Du nævner selv, at I begge er kristne og ved, hvad der står i Bibelen om sex. Det tolker jeg som, at du har et ønske om, at I også efterlever, hvad Bibelen siger. Du kan ikke gøre det skete ugjort, men du kan bede din veninde og Gud om tilgivelse. I kan også lægge alt over til Gud og bede ham om at hjælpe jer.
Jeg vil ikke miste hende
Jeg kan godt forstå din frygt for at miste din veninde som ven, hvis du fortæller hende om dine følelser, og det kan jeg desværre ikke give dig en garanti for, at det ikke sker. Du skal mærke efter, hvad det er, du vil. Ven eller kæreste? Bliver svaret fortsat, at du ønsker mere end venskab, må du frimodigt tage skridtet. Jeres venskab vil være mærket af dine følelser, hvis du går og gemmer dem for dig selv.
Det kræver sit at holde kontakten efter efterskolen, her taler jeg af erfaring. Både venskaber og kæresteforhold får her en udfordring, men se på det som at det er her jeres forhold står sin prøve.
Håber at mit svar har givet dig lidt hjælp på vejen. Giv dig god tid til at læse de links, jeg har givet dig og giv dig tid til at tænke over, hvad det er, du ønsker. Brug evt. også en af de ansatte på skolen til at snakke med, måske er der en, du føler dig tryg ved og som kan hjælpe dig i dine overvejelser. Læg det hele over til Gud og bed ham om at vejlede dig i dette.
Med kærlig hilsen
Vivian