Jeg kæmper med min tro, forhold til alkohol og sex

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg kæmper meget for tiden for at tro på Gud. Jeg nyder at drikke lidt og være sammen med vennerne en aften i byen. Jeg har aldrig haft sex, men er bange for, at hvis jeg møder en sød pige, så kunne jeg godt finde på det.

Kan slet ikke finde ro i noget lige for tiden ... Hvad gør jeg?

Hilsen den forvirrede, 22 år

SVAR:

Kære “forvirrede”

Tak for dit ærlige spørgsmål, som jeg kan høre går dig meget på!

Din indre kamp

Lad mig begynde bagfra, for jeg tror, det smitter af på troen. Du skriver, “du er bange for”, at hvis du møder en sød pige, kunne du godt “finde på” at have sex med hende. Der er en ret stor indre spænding i de to udsagn, som måske beskriver din indre kamp meget godt. På den ene side vil du gerne Gud og troen. Du ved også godt, at han kalder dig til at leve afholdende i forhold til sex, indtil du skal giftes. På den anden side længes du efter din seksuelle debut, måske fordi mange af dine kammerater snakker om det. Det forstår jeg rigtig godt kan give en kæmpe uro indeni.

Det er meget almindeligt at have denne indre kamp. Paulus beskriver også sådan en splittelse: “Jeg glæder mig inderst inde over Guds lov. Men jeg ser en anden lov i mine lemmer, og den ligger i strid med loven i mit sind” (Romerbrevet kapitel 7 vers 22-23). Denne kamp mellem, hvad der er rigtigt og forkert, er vigtig at gøre op med sig selv.

Sunde seksuelle værdier

Det er flot, at du ikke har haft sex, når du er 22 år. Hold ud i den kamp! Kærlighed er ikke bare sex med en tilfældig pige, du møder i byen. Det er vigtigt, hvem du finder sammen med. Har hun de samme værdier som dig? Tror hun på Gud ligesom dig? Vil hun nogle af de samme ting i livet som dig? Det kan godt blive lidt kortsigtet, hvis dit fokus kun er sex. Kærlighed og ægteskab rummer så meget mere, som har betydning.

Hvis du viser en pige, at du har nogle sunde seksuelle værdier og ønsker at vente med det seksuelle samliv til ægteskabet, så vinder du stor respekt. Så virker du ikke bare som en, der vil i bukserne på en tilfældig, men som en mand med integritet og høj moral.

Vennerne og troen

Så nævner du også vennerne, som du tager i byen og drikker lidt sammen med. Det er vist meget almindeligt. Men ved dine venner godt, at du tror på Gud? Måske kunne det være en hjælp for dig, hvis du spillede med åbne kort overfor dine venner, så de kan tage hensyn til dine værdier. De burde ikke presse dig ud i noget, som dit hjerte fortæller dig, at du skal vente med.

Hvis du drikker for at blive mere modig, tror jeg, du går ned ad den forkerte vej! Modet til at snakke med en pige må du grave frem inden i dig selv – ikke drikke dig til. Og så skulle du måske overveje, om du kunne finde ind i et kristent fællesskab, fordi du der kan finde nogle, der kan støtte dig i din tro og hjælpe dig i din afholdenhed.

Find et kristent fællesskab

Og så til det med troen. Den kræver næring, især i din alder. Du har brug for at holde dig tæt til kilden og suge sund teologi til dig i en kirke, fra en vís præst eller kristen ven. Det er i Bibelen og sammen med andre kristne, du finder kraften til at leve det kristne liv; det er ikke kun i dig selv og dine egne evner.

Måske kan du få noget ud af at læse svarene 
Vil selv bestemme over mit sexliv – tilgiver Gud mig? 
Kristendommen opleves som byrde – hvordan kan det blive anderledes?
 
eller chatte med en kristen på jesusnet.dk.

Med håbet om, at du finder ro og glæde i din tro!

Hilsen
Morten Rugager Kristensen

Annoncer