Jeg føler tit, min kæreste presser mig til sex
Hej Adam og Eva.
Jeg har en super dejlig kæreste, som jeg elsker rigtig højt. Han er lidt over et år ældre end mig, og vi er tit sammen både i hverdagen og i weekenderne, da vi elsker, at vi er hos hinanden.
Der er bare det, at han rigtig gerne vil have sex med mig hver aften. Jeg har ikke lyst til at have det så tit, og synes faktisk, det ikke behøves at være så ofte. Han siger: “Kom nu!” til mig, men selvom jeg siger, at jeg ikke har lyst, prøver han stadig på at få mig tændt. Han siger, jeg aldrig har lyst, og jeg kommer somme tider til at love ham, vi nok skal have sex i aften, men når vi endelig er gået i seng, har jeg bare ikke lyst – ligesom stort set de andre nætter.
Jeg kan mærke, det gør ham ked af det, at jeg så tit siger nej, og jeg bliver også selv ked af, at jeg hele tiden afslår ham. Nogle gange har vi også sex, selvom jeg egentlig ikke ville, men jeg gør det for at gøre ham glad. Tit sker der også det, at jeg går med til at have sex med ham, og at jeg faktisk rigtig godt kan lide det, selvom jeg egentlig ikke havde lyst i starten.
Så mit spørgsmål er: Hvad skal jeg gøre? Jeg synes, at have sex hver aften er for meget, og det er rigtig sjældent, jeg har lyst af mig selv. Men jeg vil ikke såre min kæreste, som jeg føler at jeg gør, hver gang jeg siger nej.
Vh. A, 17 år

SVAR:
Kære A
Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk. Det er godt, du reagerer, når du mærker, at det som sker mellem dig og din kæreste ikke føles ok. Jeg vil komme med nogle råd, som jeg håber, du kan bruge.
Det kan betale sig at vente
På den ene side vil jeg rådgive dig omkring den seksuelle konflikt, du står i, og på den anden side vil jeg  tilskynde dig til at tænke mere over, hvad det egentlig betyder, at du har sex i så ung en alder med en kæreste. Måske tænker du, det er en gammeldags holdning at tænke, I er for unge til sex, men på den anden side kan der måske være en sammenhæng mellem det, at du har svært ved at give dig hen og så den manglende forpligtelse, der ligger i, at I hverken er forlovet eller gift.
Respekt for hinanden
Du fortæller, du føler dig presset til sex, og at du nogle gange får lyst, når I først er i gang, men at du oplever, frekvensen for sex er for stor. Jeg synes, I er meget unge, og det er vigtigt, du holder fast ved, at I begge to skal have lyst til sex, når I skal have det. Du må fortælle ham, at når han forventer sex dagligt, mister du helt lysten. På den anden side kan det være ok at sige ja til sex, selvom du ikke er tændt, når I begynder. Det kan komme undervejs.
Kvindens seksualitet
Kvinder tænder generelt anderledes seksuelt end mænd. En mand kan få lyst til sex bare ved at tænke på sin elskede eller en nøgen kvindekrop. Som kvinde kommer den seksuelle tænding ofte først længere inde i akten. Hun skal varmes op, og derfor er forspillet så vigtigt. Som kvinde oplever vi ofte, at vores erogene zoner omkring ansigtet, halsen og brysterne kan tænde os også i kønsdelene. Derudover kan berøring af klitoris være nødvendigt for at opnå orgasme, da mange kvinder ikke kan få orgasme, når de er i selve samlejet. Derfor kan det nogle gange være ok som kvinde at gå ind i en seksuel akt, selvom man ikke føler sig seksuelt tændt endnu. Det vigtige er, at manden giver sig god tid, så den tænding kommer, og begge parter får en nydelse ud af samlejet. Det er også vigtigt for mange kvinders seksuelle lyst, at de føler sig følelsesmæssigt forbundet til deres partner. Dvs. de skal kunne mærke kærligheden – han skal ville mig også udenfor sengen. Det er vigtigt at vide, at han bliver der, passer på mig og beskytter mig.
Din kæreste må lære noget
Måske kan det være en øvelse for din kæreste at lære at blive glad og taknemmelig for den eller de gange om ugen, hvor du har lyst til at give dig hen til ham. Han må glæde sig over, det han får, og ikke brokke sig over det han ikke får. Det kan være en god ting, hvis I aftaler, at det er dig, der skal tage initiativet hver anden gang. Når du skal tage initiativet, må du så tænke på det dejlige, du vil opleve senere, selvom du ikke mærker det, når I begynder. Du må tænke på, at du gerne vil være tæt med din elskede og gerne vil give dig hen til ham. Så kommer nydelsen undervejs.
Forpligtende kærlighed
Det kan være en vigtig del af det at skulle give sig hen til et andet menneske, at du føler dig forbundet med ham på en forpligtende måde. I er meget unge, og måske kan det være en god ting at skrue lidt ned for det seksuelle og gøre andre ting sammen, der er med til, at I lærer hinanden bedre at kende. Måske kan I, hvis I kan mærke, det skal være jer, overveje at forlove jer og gifte jer.
Du kan læse mere i vores artikler 10 gode grunde til at vente med sex og Værd at vente på.
Jeg håber, I får et langt og godt, forpligtende forhold, hvor I viser gensidig respekt for hinandens grænser og behov. Pas godt på hinanden. I er unge og har tiden for jer.
Kærlig hilsen fra
Lise Berggren Smidt