Jeg er forelsket – er min ven det også?

Vis spørgsmål

Hej Brevkasse

Jeg tror, jeg har brug for lidt hjælp/vejledning, når det kommer til en af mine venner ... Jeg forsøger ikke rigtig at score ham eller noget, for vi snakker generelt set meget godt sammen som gode venner, men der har bare været nogle episoder, som forvirrer mig, og som gør, at jeg ikke helt kan lade være med at tænke, om han måske også godt kan lide mig.

Jeg har før bedt til Gud om hjælp, og jeg føler lidt på en måde, at han fortæller mig, at fyren får en stor betydning i mit liv, som om det er ham, jeg skal dele mit liv med. Men jeg er bange for, at det er mit eget hoved, der ønsketænker, at det er det, Gud fortæller mig ...

Jeg er ret sikker på, at jeg kan lide ham, men spørgsmålet er bare, om han også kan lide mig. Jeg har overvejet at snakke med ham om det, for vi er trods alt voksne, men jeg ønsker bare heller ikke at ødelægge det venskab, vi har.

Jeg håber meget, I kan hjælpe mig til måske at få lidt klarhed over det hele, for jeg kan ikke længere finde hoved og hale i det. Jeg kan mærke, at det frustrerer mig, og hvis jeg ikke snart får noget klarhed over hele situationen, så vælger jeg snart at ignorere mine følelser og lægge det hele fra mig, men det tror jeg bare kommer til at knuse mig mere, end jeg lige regner med ...

Venlig hilsen S, 19 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære S

Tak for dit brev. Det er mange tanker, du gør dig, og vi forstår godt, du har svært ved at finde ud af, hvad du skal gøre. Vi vil prøve at komme med tre indspark. Håber du kan bruge dem.

Du bliver nødt til at satse

For det første er det ikke nemt. Det, vi hører dig sige er, at du faktisk føler noget for ham – og du ønsker dig, det er gengældt. Og spørgsmålet er grundlæggende: Skal du sige det til ham? Du kan være heldig, at han tænker og føler, som du gør. Du kan være uheldig, at han fjerner sig fra dig.

Overvej, om du ikke skal sige det og se, hvad der sker. Ud fra det, du beskriver, er hans opførsel ikke tydelig – og du er i tvivl om, hvad han vil svare på spørgsmålet. Hvad vil der ske, hvis han har det på samme måde som dig? Hvis han ikke har, så husk I godt kan være gode venner efter du har sagt, du er forelsket i ham.

Der er mange, der siger, de er forelsket i en anden. Enten bliver de kærester. Ellers fortsætter de med at være venner. Det kan også blive en udfordring, men ofte kan man sagtens opretholde relationen. Det er jo altid et sats, og det er man nødt til at tage nogle gange. Og så kan det blive fantastisk eller også en skuffelse. Det er vilkåret, men kærlighed er jo det værd.

Du og dine følelser er vigtige

For det andet, så husk, at du er vigtig. Og dine følelser er vigtige. Så du skal ikke bare lukke dem ned. Man kan godt vælge, at man ikke vil give følelserne mulighed for at vokse. Hvis du vælger ikke at sige noget til ham, skal du ikke vælge at ignorere dine følelser. Vælger du ikke at sige noget, men at fortsætte venskabet, så kan det være fint at tage en pause fra at være sammen med ham for ikke at sætte dig selv i en situation, hvor du bliver ked af det, hver gang du møder ham. Eller du kan vælge kun at være sammen med ham, når der også er andre.

Bed Gud om klarhed

For det tredje vil vi sige, at det er godt, du taler med Gud – også om disse ting. En måde at gøre det på er at bede om klarhed. Bed også om, at den, du bliver kæreste med, er en som understøtter, at både du og han kan vokse som mennesker og støtte hinanden i både svære ting, gode og sjove ting og i troen på Gud.

Vi ved ikke, om du tænker at sige til ham, hvad du oplever, Gud siger. Vores råd er, når det handler om kærester, så pas på med at sige det. Det lægger et meget hårdt pres på ham. Husk selv på, hvad Gud siger – men lad ham ikke føle, at han skal følge, hvad du oplever, Gud siger på det punkt. Gud er meget større end vores planer for kærester!

Du kan læse mere i artiklerne Ét trin ad gangen er det mest sikre og Jeg er forelsket! – eller er jeg?

Kærlig hilsen
Maria og Stefan