I tvivl om mine følelser efter at have besøgt ham

Vis spørgsmål

Hej,

Jeg er blevet meget i tvivl, om jeg er forelsket i ham, som jeg troede, jeg elskede. Jeg har kendt ham i cirka 3½ år, og jeg kom sidste år til den konklusion, at jeg var forelsket i ham. Vi bor meget langt fra hinanden, og jeg har derfor kun fysisk mødt ham to gange af et par ugers varighed. Da han tog hjem efter at have besøgt mig, var jeg helt sikker på, at jeg var forelsket.

Efter jeg så besøgte ham for ikke så længe siden, blev jeg i tvivl. Turen gik fint, men jeg havde det slet ikke på samme måde, da jeg kom hjem, som jeg havde det, da han tog hjem for flere måneder siden. Jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg kan ikke finde ud af, om det bare er mig, der overtænker tingene, hvilket jeg har en vane med at gøre.

Jeg tænker, om sex måske har skræmt mig? Jeg var jomfru, indtil jeg tog over for at besøge ham. Jeg følte mig klar og var sikker på, at jeg elskede ham, og han var rigtig rar at være sammen med. På trods af det føltes sex slet ikke godt. Han tog pænt hensyn til det hele, så det var ikke som sådan noget problem.

Jeg har det egentlig måske bedst med at bo selv. Jeg ved heller ikke, om jeg ville kunne fungere i et forhold. Jeg føler tit, at jeg er alt for akavet, når det kommer til forhold (og har derfor aldrig været i et). Jeg har det egentlig godt med at være single.

Det kan også være, at jeg er blevet alt for komfortabel i min “komfortzone” og ikke har lyst til at begive mig uden for dens rammer. Jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre med mig selv.

K, 23 år

SVAR:

Kære K

Når jeg læser dit brev, er det tydeligt, at du er forvirret og frustreret, og i sådan en situation er det rigtig godt, at du deler dine tanker og følelser med en anden. Du har i en periode på omkring 3½ år kendt en fyr, som du kun har mødt to gange, og som du nu er i tvivl om dine følelser for.

Kærlighed kræver nærhed og kendskab

Jeg tror og oplever, at forelskelse og kærlighed opstår i mødet mellem mennesker, som har noget til fælles, og som deler deres tanker og oplevelser med hinanden. Det kan i nogen grad lade sig gøre via telefon og mail, men hvis man virkelig skal lære hinanden at kende og opleve en følelse af samhørighed og et ønske om at være sammen i det lange løb/resten af livet, så er der brug for, at man også er meget sammen fysisk. Her mener jeg ikke seksuelt, selvom det for nogle også kan være et stort ønske og behov, men jeg synes, at det i forelskelsestiden er langt vigtigere at bruge den fysiske tid på at blive kendt med hinandens tanker, følelser, drømme og holdninger, så man finder ud af, om det er et menneske, man gerne vil dele mere med.

Usikkerhed er naturlig

Selvom I har været i kontakt med hinanden, har I levet hver jeres liv, og undervejs har I også udviklet jer hver for sig, så jeg synes, det er meget naturligt, at du nu er i tvivl, om jeres forhold overhovedet har en fremtid – og om du i det hele taget er forelsket i ham.

Jeg tror, din usikkerhed blandt andet kan handle om, at du er begyndt at spørge dig selv, om han i det hele taget er interesseret i dig, når det ikke er blevet til mere end to besøg over en periode på 3½ år. Jeg tænker også, du måske har overvejet, om der undervejs har været andre piger i hans liv. Den usikkerhed udspringer naturligt af, at I ikke er i nærheden af hinanden i dagligdagen, og jeg tror også, det er den usikkerhed, som nu får dig til at overveje, om du i det hele taget vil egne dig til at leve i et fast forhold.

Sex kræver tryghed

I dag mener mange, at sex er en vigtig og naturlig måde at være sammen på allerede tidligt i et forhold, men jeg er overbevist om, at en god oplevelse med sex kræver rigtig meget tryghed – i det mindste for de fleste kvinder. Og der skal både tid, gode rammer og især stor nærhed til at opbygge tryghed. Derfor tror jeg, du har erfaret, at det ikke var en god oplevelse at have sex.

Mærk efter

Du er et menneske, som er opmærksom på dine følelser og tænker dybt over tingene, og det skal du se som noget positivt. Selvom kroppen ikke i sig selv er en retningsgiver, så er det godt at mærke efter, når der er noget, man er i tvivl om. Og jeg tror, du inderst inde selv ved, at der ikke er fremtid i det forhold, når du mærker så meget tvivl og usikkerhed, og når du lader usikkerheden ramme dig selv. Der er ikke noget forkert eller unormalt i at leve som single, men jeg synes ikke, du behøver at tænke, at du ikke dur til at være i et forhold, fordi du har det sådan nu.

Du er ikke forkert

Jeg ved ikke, hvordan din hverdag (og komfortzone) ser ud, men rundt omkring dig ser du sikkert mange jævnaldrende, som allerede har været i flere forhold, og det får dig måske til at føle, at du er forkert og anderledes. Jeg tror, mange oplever det samme som dig, men ikke tør vedkende sig det, fordi det er blevet så almindeligt at have haft mange forhold – med sex – uden at være gift.

Hvis du savner et godt fællesskab, kunne du prøve at opsøge en kirke, hvor der kommer andre unge. Her er der plads til at være sig selv og måske på et tidspunkt en mulighed for at finde en rar fyr, som også tænker dybt over tingene.

Her på AdamogEva.dk kan du også finde andre svar, som du måske kan have glæde af at læse, fx: Skal jeg blive i forholdet eller gå?

Og artiklen: Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

Jeg ønsker dig alt godt fremover.

Mange hilsner
Inge