Elsker jeg ham rigtigt?
Hej
Jeg har været sammen med min kæreste i 3,5 år. Jeg elsker ham rigtigt højt og han er min bedste ven. Da vi mødte hinanden var jeg ikke så forelsket som jeg føler man burde være. Det har løbende gennem vores forhold fået mig til at stille spørgsmålstegn ved om det er det rigtige.
På den anden side kan jeg sagtens se en fremtid med min kæreste og jeg vil være tilfreds med et liv med ham. Vi har ens syn på verdenen og jeg er som sagt rigtig glad for ham. Jeg har ikke lyst til at skulle undvære ham i mit liv.
Men den her tvivl som nager i perioder, har også fået mig til at sammenligne ham meget med andre. Om det nu er det rigtige eller om jeg vil kunne være mere forelsket i andre. F.eks. havde jeg en kollega på arbejdet som jeg havde meget tilfælles med og pludseligt en dag blev jeg bange for om jeg var blevet forelsket i ham. Jeg fik det rigtig dårligt over det og meget skyldfølelse. Og når jeg får sådanne tanker så handler jeg også i troskab mod mit parforhold og holder op med at have kontakt til vedkommende.
Jeg tænker på om jeg kunne lide af en form for fomo, også fordi det er min første kæreste og man får at vide at det holder alligevel aldrig. Men jeg ønsker virkelig at det skal holde. Samtidig har jeg også dårlig samvittighed overfor min kæreste, for jeg vil jo ikke holde ham for nar.
Tvivlen rammer mig som en angst fra den ene dag til den anden. I juni var vi ude og kigge på lejlighed og jeg var slet ikke i tvivl om at det skulle være os. Og så pludseligt i juli bliver jeg ramt af en klump i maven og får tvivl.
Jeg har generelt været i tvivl om meget i mit liv, og jeg får nemt skyldfølelse og vil gerne være ærlig. Og så har jeg jo bare ikke noget at sammenligne med og det tricker mig.
Jeg kunne virkelig gerne tænke mig nogle råd til hvordan jeg kan tackle det her. Jeg vil aller helst blive med min kæreste, men har brug for hjælp til hvordan jeg kan holde tvivlen ude, da den har sat sig fast. Synes det er synd for ham at jeg tvivler på mine følelser. Hvis tvivltankerne ikke var der så ville jeg være glad og tilfreds med mit forhold.

SVAR:
Kære dig
Godt du skriver. Jeg vil gerne give dig nogle tanker tilbage, som jeg har fået efter gennemlæsningen af dit brev.
Start på et kæresteforhold
Først har jeg lyst til at udfordre dig på nytænkning ang. at blive kærester. Vi kan have et bestemt billede af, hvordan et sådant forhold skal starte. Du skriver, at du burde være mere forelsket i starten, end du var. Der er udgivet en bog: Kærlighed og parforhold- under forskernes lup. Denne bog beskriver, at der er lavet undersøgelse på, at kæresteforhold starter på rigtig, rigtig mange forskellige måder. Nogle oplever, at de er meget forelsket til start, andre erfarer, at ved at lære hinanden bedre at kende, vokser der en dybere og dybere kærlighed frem. I bogen vil du kunne læse om endnu flere måder. Det betyder, at du har lov til at tænke, at din måde at komme til at holde af din kæreste på er din måde. Og, at det er SÅ fint og rigtigt for dig.
Positive kommentarer
Jeg lægger mærke til mange gode og nærmest smukke kommentarer fra dig ang. din kæreste:
- Jeg elsker ham rigtigt højt
- Han er min bedste ven
- Jeg kan sagtens se en fremtid sammen med ham
- Vi har ens syn på verdenen
- Jeg er glad for ham
- Jeg er glad og tilfreds med en fremtid sammen med ham
- Jeg vil allerhelst blive hos ham
Sikke en række kærlighedserklæringer
At være i tvivl
Du fortæller, på trods af de mange positive ting, at du kan blive i tvivl om jeres kæresteforhold. Richard Schwartz, der er terapeut, arbejder med, at vi har mange forskellige sider: Gladside, skørside, angstside, hjælpsomside, tvivlside osv. Han arbejder med, at det er vigtigt at spørge sig selv og møde de forskellige sider med venlighed. Jeg har lyst til at spørge din tvivlside, hvad den har at meddele? Jeg har allerede læst mig til, at det ikke er nyt, at du har en tvivlside. Tvivlsiden skal ikke have skæld ud, men den skal mødes. Måske din kærlighedsside kan berolige tvivlsiden med følgende: Dig kender jeg rigtig godt, men jeg behøver ikke at være i tvivl, for jeg vil ikke undvære min dejlige kæreste. På samme måde kan du måske berolige din angstside.
Udfordring omkring sammenligning
At kunne synes at andre kan være søde er meget normalt. Du lyder til at handle meget klogt ang. en kollega. Du satte din egen grænse og valgte ikke at kontakte ham. Respekt for dig for denne måde. Det at være bevidst omkring sammenligning og den “gift”, der næsten kan følge med, er meget sund. Det betyder nemlig, at du kan vælge at fokusere på alt det du allerede har i din kæreste.
Jeg håber, at det jeg har skrevet til dig kan betyde, at du får mulighed for lidt nytænkning.
Mange hilsener