Hvorfor varer min første menstruation 14 dage?
Hej.
Jeg er en pige på 13, og jeg har fået min første menstruation. Det har varet i ca. 14 dage nu.. Varer det ikke kun i 3-8 dage? Hvorfor har jeg blødt i 14 dage nu?
S, 13 år

SVAR:
Hej S
Tak for din mail.
De første menstruationer er meget forskellige
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig, for det er helt rigtigt, som du har læst, at menstruation sjældent varer mere end 8 dage – faktisk tror jeg sjældent, at den varer mere end 7. Det, der har manglet på de sider, du har læst på, er dog, at der for de fleste piger er en opstartfase. En periode, hvor menstruationen kommer lidt som vinden blæser. Der kan gå måneder imellem, den kan vare få eller mange dage, og det kan variere, hvor kraftig blødningen er. Der kan sagtens gå nogle år, før den bliver til at regne med. Der er altså ikke noget bekymrende ved, at du har haft menstruation i 14 dage nu. Den bliver sikkert væsentlig kortere inden for nogle måneder. (Hvis du bliver ved med at bløde i mere end 7 dage, kan det være en idé at gå til læge, fordi man kan få lidt jernmangel – men se det bare an et stykke tid.)
Et stort system er sat i gang
Du skal tænke på, at det er et helt nyt system, der er startet op i din krop. Og det er et rigtig komplekst system, der styres af hormoner. De er en slags sms-beskeder, der sendes fra et sted i kroppen til et andet, og når man er på din alder, så er beskederne noget i den her stil; ”Det er på tide at modne nogle æg, så S kan få børn”, ”Lav større bryster”, ”Voks lidt i højden også” og alt muligt andet.
Når det handler om menstruation, er det ikke nok for hjernen at sende en enkelt sms – der skal sendes besked til adskillige modtagere, og de skal have besked på det rigtige tidspunkt, så hvis der ikke er sendt nok sms'er i tide, eller for mange har overset beskeden, bliver menstruationen ikke helt efter bogen. Det tager noget tid for kroppen at få sat sine kontakter i system og lavet sms-grupper og påmindelser til sig selv om afsendelsestidspunkt. Der er alt muligt, der skal aftales på plads :-)
Hvis du trænger til en lidt mere almindelig forklaring med bonusinfo om lidt af hvert, så prøv at læse den her artikel: Den første menstruation
Du kan også læse mere om alle forandringerne og pubertet her: Pubertet - mest for piger
Nye vaner og ny viden
Jeg tror, at de fleste piger skal finde sig til rette, når de får menstruation. Det er uvant og upraktisk i en del situationer, og man kan også godt være lidt genert, og få sved på panden ved tanken om at bløde igennem. Men man kan vænne sig til de fleste ting, og der er ikke rigtig nogen vej uden om. Det er en fordel, at man kan finde svar på mange ting på nettet – men det kan også være lidt svært at navigere rundt i. Skriv endelig igen, hvis du har flere spørgsmål, og god vind med det hele.
Jeg ved næsten ikke, om jeg tør foreslå det, men faktisk kan din mor være ret god at spørge om den her slags ting. Fordi du har hendes gener, kan I minde ret meget om hinanden – også når det kommer til menstruation og andre kvindesager. Men jeg ved også godt, at man ikke altid har lyst til at spørge sin mor :-)
Kh. Amalie