Hvor bliver min menstruation af?
Hej
Jeg fik min første mens for lidt over to år siden, og den har ikke altid været helt regelmæssig, men de sidste 2-3 måneder har den egentlig været ret regelmæssig.
Min bekymring er så, at jeg ikke har fået min mens endnu i denne måned, hvilket jeg er ret nervøs for. Det skal lige siges, at jeg ikke har haft sex eller været sammen med nogen drenge.
Håber virkelig, I kan hjælpe mig!!!!!
Knus ...
Anonym 14-årig

SVAR:
Kære anonyme pige
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå, du bliver bekymret. Nu var din menstruation netop blevet regelmæssig, men så går der alligevel for lang tid igen. Men der er ingen grund til at være bekymret.
Normal cyklus
En menstruationscyklus regnes fra den første blødningsdag til næste gang, menstruationen starter. Den varer i gennemsnit 29 dage, men den kan variere fra 23 til 35 dage. Hos helt unge piger kan længden svinge endnu mere.
Ændret cyklus
Den første tanke man kan få, når man får en forlænget cyklus, er om man er gravid. Du skrev helt konkret, at du ikke har været sammen med en dreng. Derfor behøver du ikke bekymre dig om graviditet. Hvis man er ekstra presset i en periode, fx i forbindelse med eksamen, kærlighedssorger eller dødsfald i nær familie, kan det også påvirke hormonbalancen og dermed menstruationscyklus.
Nogle kvinder oplever, at deres menstruation aldrig finder et stabilt leje. Enten har de oftere menstruation, eller der går meget lang tid imellem. Nogle kan have gavn af at stabilisere hormonerne med fx p-piller. Det skal man tale med sin læge om. Men jeg tænker, at det, du oplever lige nu, er helt normalt, når du ikke er ældre og kun har haft menstruation i et par år.
Giv tid
Jeg tænker, at du skal give det lidt tid og se, om ikke menstruationen melder sin ankomst inden for en uge eller to. Du kan måske dele din bekymring med din mor, så hun også kan hjælpe dig med at finde tryghed i det.
Her på hjemmesiden er der et par artikler, jeg kan anbefale dig at læse:
Den første menstruation
Fra pige til kvinde
Den allerbedste hilsen fra
Mona