Hvorfor har jeg brunligt/rødligt udflåd, mens jeg tager p-piller?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har været på p-piller i lidt over tre måneder nu, og efter min sidste mens har jeg fået noget brunligt/rødligt udflåd, som ikke er stoppet endnu.

Min nuværende p-pille strip er snart tom, og jeg skulle gerne få min mens igen. Men det bekymrer mig, at udflåddet ikke er stoppet endnu, når det er længe siden, min mens stoppede.

M, 19 år

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål om brug af p-piller og brunligt udflåd mellem to menstruationer. Du har været på p-piller i tre måneder, og derfor forestiller jeg mig, at det stadig føles nyt for dig, og du er særligt opmærksom på, hvordan din krop reagerer. Det er en god ting at være opmærksom og samtidig turde stille spørgsmål, når man bliver i tvivl om noget.

Lidt om udflåd og p-piller

Det er normalt at have udflåd gennem hele cyklus, og at det varierer i farve, konsistens og mængde. Oftest er udflåd klart, hvidligt eller gulligt. Det, du beskriver, er udflåd blandet med en smule blod. Jeg tænker, det skyldes, at din hormonbalance lige nu er ved at justere sig, efter du er begyndt på p-pillerne, og livmoderen derfor frigiver lidt blødning fra sin slimhinde løbende i stedet for kun at gøre det under menstruationen. Det er ikke farligt, men en almindelig bivirkning ved p-piller.

Overvej et andet mærke

Hvis det brunlige udflåd forsætter over de næste måneder, synes jeg, du skal gå til din læge og høre, om problemet måske kan løses ved at skifte til et andet p-pillemærke. I første omgang synes jeg dog, du skal se tiden an og se, om ikke kroppen selv finder ud af det.

Du kan læse mere i vores artikler Info om p-piller og Udflåd.

De bedste hilsner
Louise