Hvorfor varer min menstruation 14 dage, når jeg tager minipiller?
Hej
Jeg er startet på Azalia (minipiller) for snart to måneder siden. Jeg har de sidste to cyklusser oplevet langvaring blødning: Jeg bløder 14 dage og har 14 dages pause.
Jeg ved godt, at kroppen skal vænne sig til pillerne, men kan det være rigtigt, jeg skal bløde så længe? 14 dage med og 14 dage uden er godt nok irriterende.
C, 23 år

SVAR:
Kære C
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk.
Minipiller og blødninger
Først vil jeg give dig fuldstændig ret: 14 dages menstruation lyder irriterende og uholdbart i længden.
Minipiller er kendt for at give uregelmæssige blødninger og pletblødninger i hvert fald de første tre måneder og måske helt op til seks måneder. En del kvinder stopper faktisk med minipiller, netop fordi uregelmæssige blødninger og pletblødninger giver for store gener i hverdagen.
Prøv at læse dette svar til en anden: Startet på minipiller og blødt 3 mdr. i træk - hvad skal jeg?
Du skriver ikke noget om, hvorfor du og din læge har valgt minipiller frem for almindelige p-piller, men jeg tænker, at der er en god grund. Derfor vil jeg opfordre dig til at holde ud et par måneder endnu for at se, om det bliver bedre. Hvis ikke det bliver bedre, skal du kontakte din læge, så I kan få en snak om alternative muligheder til dig.
Kærlig hilsen
Else Iversen