Hvorfor begynder min menstruation før p-pillepausen?
Hej
Jeg har i lidt over et år taget p-piller uden problemer. Her på det sidste har jeg dog fået lidt problemer med, at min menstration starter, før jeg er færdig med pillerne. Det kommer ikke i form af pletblødning, men som om menstruationen bare starter for tidligt.
Jeg ved ikke, hvad jeg gør forkert og er ret nervøs.
F, 16 år

SVAR:
Kære F
Tak for dit spørgsmål til os. Det er ikke fedt at gå rundt og være nervøs for, om der er noget galt, så det er godt, du reagerer på din følelse.
P-piller
Jeg tror ikke, du gør noget forkert. Hvis du tager p-pillerne, som der står på indlægssedlen, gør du lige, som du skal. Altså tre uger med én pille dagligt og derefter én uge uden piller.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal tage pillerne, og hvordan de virker, kan du evt. læse vores artikel Info om p-piller.
Blødningsforstyrrelser
Men hvad er så årsagen til, at din menstruation virker til at have rykket sig? Det lyder, som om det er mere end bare én gang, du har fået menstruation, før du plejer i din cyklus. Når det er så regelmæssigt, mistænker jeg umiddelbart ikke, at der er noget galt. Jeg tror, det er din cyklus, som har ændret sig en smule. Det kan den godt gøre, selvom du har været på p-piller i noget tid.
Det kan også godt være pletblødning, selvom det kommer i forlængelse af din menstruation. Pletblødninger er ufarlige og kan være en bivirkning til p-piller.
Jeg vil anbefale dig at give det nogle måneder og se, om det ændrer sig igen eller bliver ved på samme måde. Hvis det generer dig, eller du fortsat er bekymret, vil jeg råde dig til at gå til din egen læge. Hun/han kan undersøge dig og evt. give dig en anden slags p-piller, hvis det er bedre for dig.
Jeg håber, du har fået et svar, du kunne bruge til noget.
De bedste hilsner,
Amalie