Bløder under p-piller - er det normalt?
Hej, jeg har taget p-piller i 3 år, og holder pause hver måned. Jeg har altid taget dem, som jeg skal.
Har lige holdt pause og har taget pillerne i fem dage nu, efter jeg havde min mens. Men nu bløder jeg lidt ... Er det normalt?
B, 19 år

SVAR:
Kære B
Jeg tror, at du oplever en gennembrudsblødning/pletblødning, som er helt normal, når man starter op med nye p-piller. Du skriver, at du har taget p-piller i tre år uden problemer, og du nævner ikke, at du har skiftet mærke, så den årsag kan udelukkes. Ellers kan du lige tjekke, om det er de samme p-piller, du plejer at bruge.
Jeg er ikke så bekymret for den blødning, du beskriver, men den kan skyldes, at dine p-piller ikke er stærke nok, og at du har behov for en anden type. Hvis du oplever blødning igen, (eller hvis du fortsætter med at bløde), vil jeg anbefalde dig at kontakte din egen læge mhp. skift af p-piller.
Håber at dette er svar nok – ellers må du endelig skrive igen.
Mvh
Else Iversen