Hvorfor fylder de kærtegn så meget i mine tanker?
Hej Adam og Eva
Forleden aften var jeg sammen med en god ven. Vi mødtes med en af hans venner, lad os kalde ham Jørgen. Ingen af dem er kristne, og derfor var der i alt, hvad vi snakkede om på den ene eller anden måde en undertone af sex. Jørgen er desuden en del ældre end mig og min ven.
Det ender med, at vi ligger og ser en film. Vi ligger alle tre meget tæt på hinanden. Jørgen og mig ligger så tæt, at hans kind indimellem strejfer min. Det ender med, at vi fletter fingre i et stykke tid, og han nusser min hånd. Siden har jeg ikke kunnet få denne oplevelse ud af hovedet og kan stadig mærke der, hvor han rørte min hånd.
Jørgen er en flink person, som sikkert kunne være en god ven. Men jeg er på ingen måder tiltrukket af Jørgens udseende eller personlighed men blot det fysisk dejlige ved at røre ved en anden person på den måde. Jeg har ikke de store erfaringer med drenge fra tidligere.
Siden har mig og Jørgen skrevet en del på snapchat, og jeg tænker tilbage på den aften, hver gang jeg ser hans navn og er altid spændt på at åbne en snap fra ham. Det irriterer mig, at jeg ikke kan få denne oplevelse ud af mit hoved, og at jeg giver den så meget betydning, når jeg ved, den ikke betyder noget for mig.
Kan I give mig nogle råd, så det ikke kommer til at fylde ligeså meget for mig, og så det ikke sker en anden gang, hvor jeg skal ses med Jørgen?
Pige, 17 år

SVAR:
Kære pige
Tak for dit spørgsmål. Der er helt sikkert mange, der har det lige som dig, så også derfor er det super godt, du tager det op.
Du passer godt på dig selv
Du fortæller om en oplevelse, du har haft, som har rørt noget i dig. Både på en god og rar måde men også på en måde, der får dig til at stoppe op og ønske, at det var anderledes. Nogen vil måske kalde det, der skete, for en uskyldig flirt, som ikke betyder noget. Og jeg kan høre på det, du skriver, at det er sådan, du gerne selv vil kunne se på det. At du nu har svært ved lægge det fra dig, ser jeg som et tegn på, at du nok inderst inde har en følelse af, at fysisk berøring er noget, der er så intimt og værdifuldt, at du ikke har lyst til at dele ud af det til hvem som helst. At du skriver til os viser, at du tager den følelse alvorligt, og det er super godt, fordi det er et udtryk for, at du passer godt på dig selv.
Helt naturlig reaktion
Når du nu har så svært ved at lægge oplevelsen bag dig, kan det måske skyldes, at der også var noget rart i situationen. Det er sådan, at fysisk berøring får din krop til at frigive et hormon, der kaldes oxytocin. Man kalder det også kærlighedshormonet. Hormonet får os faktisk til at knytte os til hinanden, og måske er det derfor, du oplever, at du nu har svært ved at give slip på ham igen.
Samtidig frigives også hormoner, der fremkalder følelsen af lykke i hjernen, og den følelse er faktisk afhængighedsskabende. Jeg er klar over, at det kan virke som lidt tung teori, men jeg fortæller dig om det, fordi jeg tror, det måske kan hjælpe dig til at forstå, at det er helt naturligt, at du nu reagerer med spænding, når du åbner en snap fra ham eller tænker på ham.
Hvad du kan gøre
Hvad kan du så gøre for at undgå at komme i situationen igen? Jeg synes, du skylder både dig selv og ham at handle på den følelse, du har af, at han ikke er kærestepotentiale for dig. Men du er oppe at slås mod en hård modstander i form af din egen hjerne, som gerne vil have mere af de gode ting, den oplevede at få sidste gang. Måske kan det hjælpe dig at tænke på det på den måde?
Samtidig tror jeg, det vil være en hjælp for dig at tænke over, hvordan du placerer dig i forhold til ham. Måske er det ikke nogen god ide at ligge eller sidde tæt sammen. Prøv at være bevidst om fysisk at have lidt afstand mellem jer. På den måde risikerer du heller ikke at sende ham signaler om, at du vil noget andet end det, du har besluttet dig for på forhånd.
Du kan også overveje, om du skal blive ved at holde kontakt med ham på de sociale medier, fordi du på den måde hele tiden bliver mindet om situationen.
Du kan måske få noget ud af at læse vores artikler Et trin ad gangen er det mest sikre og Schyy … jeg er jomfru!
Jeg håber, du kan bruge svaret til noget og ønsker dig alt godt.
Kærlig hilsen
Johanne