Okay til handjobs porno i mens man onanerer?
Kære Brevkasse
Er det okay at se handjobs-videoer, altså “mild” porno som inspiration til onani? Jeg tænker det må være bedre end almindelig porno, hvor man ser begge deltagere nøgne og mere voldsomt. Det skader vel heller ikke ens syn på sex, når det vel knap er sex og ikke så opstillet som ellers i porno.
Vh 17-årig teenagedreng

SVAR:
Hej 17-årige teenage dreng
Jeg har forsøgt at svare på dit spørgsmål ud fra en antagelse om, at du er kristen. Nogle af tankerne og rådene vil ikke give så god mening, hvis du ikke er, men meget kan stadig bruges til din egen vurdering af brugen af mild porno.
Hvad er okay?
Det er tydeligt i dit spørgsmål, at du er bevidst om pornoens skadelige måde at fremstille sex på. Din refleksion over, at handjob-videoerne er bedre end så meget andet, er faktisk korrekt.
Men er de videoer så "okay"?
Det kommer an på, hvad vi mener med "okay".
Hvis vi med "okay" mener "mindre skadelige end så meget andet", så er svaret jo: Ja, de er okay.
Men hvis vi med "okay" rent faktisk mener:
– "Min samvittighed er okay med det"
– "Min fremtidige hustru/mand er okay med det"
– "Gud er okay med det"
Så begynder der måske at tegne sig et andet billede.
Din egen samvittighed
For det første: Er din samvittighed okay med det? Som kristne er vi nødt til at spørge: Handler jeg i tro? Paulus forklarede for de kristne i Rom, at de sådan set var fri til at spise kød, der havde været ofret til afguder – men kun hvis de handlede i tro og tillid til, at det var okay. "Men den, der har sine tvivl og alligevel spiser, han er domfældt, fordi han ikke gør det af tro. Alt, hvad der ikke er af tro, er synd" (Rom. 14:3).
Som kristne er vi kaldet til at søge god samvittighed med Gud og fred med ham og mennesker. Skam og skyldfølelse skal vi undgå. Så for at sætte det på spidsen:
– Er handjob-videoerne noget, du er godt tilfreds med?
– Er de noget, du vil kunne takke Gud for i bøn?
– Er det noget, du kan fortælle glad og frejdigt om og anbefale andre kristne?
– Er det noget, din fremtidige ægtefælle kan glæde sig over, at du har set?
Din fremtidige ægtefælle
Og det fører videre til det næste væsentlige spørgsmål: Er din fremtidige ægtefælle okay med det?
Jeg er selv single. Jeg har lyst til sex, og jeg onanerer også. For mig er onani en sund ventil. Jeg ønsker ikke, at den ventil en dag udvikler sig til noget, som vil belaste et fremtidigt ægteskab, f.eks. ved at bruge porno sammen med. Jeg vil gerne have færre billeder på nethinden af andre kroppe – også blot kønsorganer – så mit fokus kan være mere på den krop, min ægtefælle har.
Jeg prøver at sikre så gode vilkår for min fremtidige ægtefælle som muligt – og der ved jeg af bitter erfaring, at pornoen, selv i en mere "uskyldig" udgave, gør mig mere selvcentreret i synet på sex. Andres kroppe – måske blot hænder og kønsorganer – reduceres til noget, jeg kan forbruge. Og det tror jeg ikke er et sundt syn på andres kroppe, hvis det er meningen, jeg skal elske dem som hele mennesker.
Inden vi bliver gift og skal til at bygge liv – og sexliv – med vores ægtefælle, er vi ved at lægge et fundament at bygge på. Lad os ikke gøre noget, der kan gøre fundamentet skævt eller svagt. Og lad os især bede Gud være med i det projekt.
Gud
Og det fører så videre til, hvad Gud vil.
Gud vil give sig helt hen for dig på korset, så du ikke skal bære straffen for din synd – hvad end den måtte være. Dernæst ønsker han at leve igennem dig.
I Galaterbrevet skriver Paulus om sit syn på sig selv:
"Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på jorden lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv hen for mig." (Gal. 2:20)
Sådan tror jeg vi skal se på alle forhold i vores liv som kristne: Er det Kristus der lever i mig, ved det jeg gør nu?
Når jeg selv spørger: "Er det her okay? Holder jeg mig inden for grænserne?" – så er der tit to viljer i mig på spil. På den ene side det, som gerne vil tilhøre Jesus. Men desværre også noget andet. Den del af mig, som ikke ønsker fred med Gud. Det kendte Paulus også. Læs blot Paulus’ brev til Romerne, kapitel 7, om hvordan der – trods troen – stadig er synd i ham. Så når vi stiller spørgsmålet: "Er det her okay? Er det ikke bedre end så meget andet?" – er min advarsel, at det muligvis er synden i os, der er på spil. Den syndige natur i os leder efter kompromisser. Den forsøger at narre os til at tage let på synden – blot i det små – for at vi senere skal tage let på den i det store. Vær forsigtig! Tag dig god tid til at tænke, bede og undersøge hvad det er, som er på færde i dig selv.
Til videre læsning
Det jeg skriver her, om at være levende i Kristus, men stadig synde, kan være meget forvirrende og svært. Jeg kan anbefale denne tekst som vejledning i alt det:
https://adamogeva.dk/svar/vil-gud-tilgive-mig-selvom-jeg-nogle-gange-ser-porno-med-vilje
Tak, fordi du skrev så konkret og velreflekteret et spørgsmål – og skriv endelig igen, hvis du har brug for det.
Kh Kristoffer