Hvorfor er jeg ikke længere brændende forelsket i min kæreste?
Hej AdamogEva.
Mit problem går ud på, at jeg ofte bliver super irriteret på min kæreste over de mindste ting. Det sker, hvis han fx tager mobilen ud af hånden på mig, ikke hjælper med at tage af bordet osv.
Vi har været sammen i ni måneder, og det første halve år var alting godt, og jeg kunne virkelig mærke, at jeg var forelsket. Nu går jeg hele tiden og tvivler på, om jeg stadig er forelsket i ham. Jeg kan mærke, at jeg elsker ham over alt på jorden, og jeg savner ham hvert sekund, vi ikke er sammen, men ligeså snart vi så er sammen, går det galt igen. Vi er sammen alle dage i ugen, hvor vi skiftes med at være en uge hos hver.
Min kæreste fortæller mig gang på gang, at han elsker mig mere for hver dag, der går, men jeg har svært ved at sige det igen på grund af alle de irritationer, jeg har i kroppen. Jeg har før prøvet at foreslå en pause på et par dage, men allerede et par timer senere savnede vi hinanden for meget, og så var vi sammen igen.
Hvad skal jeg gøre for ikke at blive sur på ham konstant? Og hvorfor føler jeg ikke den brændende forelskelse som i det første halve år?
Vi taler ofte om fremtid med børn, hus osv., og jeg vil gøre alt i verden for ham og for, at det kommer til at ske – og jeg ved, at det er gengældt fra hans side.
J, 18 år

SVAR:
Kære J
Tak for dit åbenhjertige brev, som fortæller om en rigtig klassisk problemstilling i et kæresteforhold, hvor I er ovre den første stormende forelskelse og nu er i det mellemstadie, hvor det igen er ved at blive hverdag. Det er her, forholdet skal vise, om det kan briste eller bære. I gamle dage var det typisk noget, der skete efter bryllupsrejsen, men stort set alle forhold oplever perioder, hvor man næsten ikke kan holde sin bedste ven ud.
Vær ærlige over for hinanden
Du nævner, at han fx tager mobilen ud af hånden på dig eller ikke hjælper med at tage af bordet. Egentlig lyder det, som om I har lidt svært ved at få talt om de helt almindelige ting. Jeg måtte trække lidt på smilebåndet, da jeg læste, at din kæreste bedyrer, at han elsker dig mere for hver dag, samtidig med, at han ikke helt naturligt hjælper dig med jeres fælles opgaver. Er det muligt, at du dybest set føler hans himmelstormende erklæringer en smule hule? Jeg vil foreslå dig at læse artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold. Den kan måske give nogle gode ideer til, hvordan I kan komme videre.
Følelsesmæssigt afhængige
I har været sammen i ni måneder, og du beskriver, at det første halve år kunne du mærke, du virkelig var forelsket. Men nu går du hele tiden og tvivler på, om du stadig er forelsket i ham. Samtidig mærker du, at du elsker ham over alt på jorden, og du savner ham hvert sekund, I ikke er sammen. Desværre går det galt igen, ligeså snart I så er sammen. Det er desværre et meget tydeligt tegn på følelsesmæssig afhængighed, og det er ikke sundt. Kærlighed er først og fremmest viljen til altid at søge den elskedes bedste. Det er ikke sundt for jer at være sammen alle ugens dage. Giv dog hinanden lidt luft. Artiklen Skal jeg blive eller gå fra min kæreste? kan måske hjælpe dig til at finde ud af, om du har fundet den rigtige.
Pas på dine egne grænser
Du spørger, hvad du kan gøre for ikke at blive sur på ham konstant. Hertil vil jeg svare, at du nok bliver sur, fordi du føler, dine grænser bliver overtrådt. I den situation har du tre valgmuligheder: Du kan sige: “Pyt!”, “Hjælp!” eller “NEJ!” Jeg tror, der er kommet for meget i “Pyt”-bakken, som det sker for alle nyforelskede. Hvis du siger “pyt” til ting, du faktisk ikke kan leve med, så forsvinder kærligheden.
Og lige et ord til advarsel: Hvis du tror, du har det svært nu, hvor I bare er jer to, så er det INGENTING mod de udfordringer, der venter jer, når børnene kommer. Derfor er det utrolig vigtigt, at I åbent og ærligt kan tale med hinanden om de udfordringer, der er i jeres forhold.
Rigtig god vind til jer begge to!
Mvh Tove Larsen