Hvordan ved jeg om det skal være os?
Skriver om den stille dreng, som siger, han elsker mig, men hvordan ved jeg, om det skal være os? Ja, jeg var til fest med min klasse og der er den her dreng. Han er meget stille og siger ikke meget. Vi snakkede sammen i 2 timer til festen, hvor han delte sine dybeste hemmeligheder med mig. Han sagde, han aldrig havde haft det med nogen, som han har det med mig og at jeg er noget særligt for ham. Han er virkelig sød og jeg kan mærke, han mener hvert et ord, han siger. Jeg ved, jeg har følelser for ham og vi har meget tilfælles.
Mit problem er, at han er meget asocial og ikke rigtig har nogen venner. Han har svært ved at tale med folk og skrive med folk. Jeg ved ikke, om man kan bygge et forhold op og hvad kan jeg gøre for at støtte ham mest muligt, for at han føler sig tryg nok til at tale med mig og andre. Jeg har virkelig brug for et råd, for jeg vil ikke miste ham.
Pige, 16 år

SVAR:
Kære du
Det lyder som om I to har gang i noget rigtig godt. Du fortæller, at drengen fra din klasse allerede har delt sine dybeste hemmeligheder med dig, og jeg fornemmer, at du faktisk rigtig gerne vil begynde et kæresteforhold med ham.
Kærlighed kan få mennesker "til at blomstre"
Har du mon fortalt ham, om de følelser, du har for ham? Måske vil det give ham selvtillid og tryghed til at åbne sig endnu mere i hvert fald over for dig, men det kunne jo også være, det ville smitte af på hans måde at møde resten af verdenen på. Jeg ved ikke, hvorfor din ven ikke rigtig har andre venner end dig, eller hvorfor han har svært ved at tale med andre, så det er svært for mig at fortælle dig, præcis hvad du skal gøre. Men jeg tror rigtig meget på, at vi kan få andre mennesker til at blomstre, hvis vi viser dem, at vi holder af dem, og at de kan være trygge i vores selskab.
Vigtigt at du kan acceptere ham, som han er
Så i virkeligheden er mit bedste råd til dig, at du må mærke rigtig godt efter nede i maven. Er det her noget, du vil, og kan du leve med, at han måske ikke er så god til det der med venner? Det er jo ikke sikkert, det er noget, der ændrer sig lige nu og her. På hjemmesiden her har vi et tema, der hedder Fra venner til kærester. Jeg vil opfordre dig til at surfe lidt rundt på de emner, der ligger der, og så må du ellers have held og lykke med dine beslutninger. Jeg ønsker i hvert fald alt det bedste for dig (og måske for jer?).
Kærlig hilsen
Johanne