Hvordan skal jeg takle min angst for at blive valgt fra?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er ret nygift. Min mand og hans bror er meget tætte, og de delte lejlighed, inden min mand og jeg blev gift. Min mands bror er meget afhængig af min mand. Det betyder, at broren fylder rigtig meget for os – både når han er her, og når han ikke er her.

Min mand har sagt til mig, at forskellen på hans bror og jeg er, at han ikke har valgt sin bror, men han har valgt mig. Jeg ved godt, at det siger noget om, hvor meget jeg betyder for ham, men jeg kan ikke holde ud at være så usikker på, om der er et eller andet, jeg skal leve op til.

Jeg har svært ved at sætte ord på, hvordan jeg har det, og jeg synes, det er pinligt at skulle sige, at jeg er jaloux, fordi det bliver set ned på. Jeg vil så gerne snakke med min mand om det, men hvordan skal jeg leve med at være bange for at blive valgt fra eller blive udelukket, fordi jeg gerne vil være nr. 1.

Kvinde på 19 år

SVAR:

Kære kvinde

Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det er stærkt af dig at søge hjælp, for det kan godt være svært og skamfuldt at tale om jalousi. Men det er rigtig svært at være i, og det eneste rigtige er at få det ud i det åbne og få talt om det.

Dilemmaer

Både du og din mand er havnet i svære dilemmaer. Din mand, fordi han både er glad for sin bror og samtidig synes, han er en belastning. Du, fordi du har giftet dig til problemet: du skal dele din mand og familie med din mands bror, og ikke mindst fordi du føler dig valgt fra og nogle gange sat til side. Dilemmaet bliver endnu sværere, fordi din mands bror ikke sådan lige forsvinder, og fordi det ikke er muligt at vende ham ryggen.

Når man havner i den slags dilemmaer, som man ikke kan komme ud af, bliver det rigtig uoverskueligt. Det kan farve alting i ens liv.

Broren har fået for meget magt

Som du beskriver jeres situation, virker det på mig, som at din mands bror har fået alt for meget magt over dine/jeres tanker og liv. Det er formentlig ikke, fordi han forsøger at få det, men fordi han har en adfærd og er i en situation, som gør, at I kommer til at give ham magt i jeres liv, uden at nogen af jer vil det.

Tal om problemstillingen

Først og fremmest synes jeg derfor, at I skal arbejde på at få sat nogle grænser for, hvor meget han skal fylde i jeres liv. Det betyder, at I skal sætte jer ned og snakke det godt igennem og ikke bare tage det, som det kommer. Når I ikke sammen har bestemt, hvor meget han må fylde, kommer han til at fylde alt for meget, fordi du hele tiden er bange for, at han kommer i vejen. Og din mand ved ikke, hvornår du synes, det er for meget.

Du er nødt til at respektere, at din mands bror er en del af familien – på godt og ondt. Jeg ved godt, det kræver noget af dig. Men uanset hvad er familien – og dermed også din mands bror – en del af jeres ansvar, lige såvel som dine forældre og søskende er en del af jeres ansvar.

Træf en beslutning i fællesskab

Samtidig er det din mands ansvar at sætte dig først og respektere, at det her er svært for dig. Derfor skal du hjælpe ham med at finde ud af den rette balance mellem dig og hans bror. Det betyder, at I sammen skal finde frem til, hvor meget I hver især kan leve med, at han fylder i jeres liv. Det kan f.eks. være, at I kommer frem til, at din mand skal være sammen med sin bror en aften i ugen fast. Når det er besluttet, kan du bruge den aften på dig selv, med veninder eller bare med dig selv.

Når I har fået lavet en aftale, kan du hvile i, at det er en beslutning, du har været med til at træffe, så det er ikke, fordi din mand har valgt dig fra eller hellere vil være sammen med sin bror. Det er et fælles ansvar, I har taget for at være en støtte for en i familien.

Jeg tror, at du lige nu er så træt af din svoger, at du ikke rigtig magter at være sammen med ham. Derfor er det bedst, at du holder det på et minimum lige nu, så du kan få ham lidt på afstand, og så han på den måde kan komme til at fylde mindre i dit liv.

Angst for at blive valgt fra

Du skriver, at du først og fremmest er bange for at blive valgt fra eller ikke være nr. ét i din mands liv. Jeg tror, at det dybest set er det, der bekymrer dig allermest. Din mand har jo ret, når han siger, at han har valgt dig og ikke sin bror. Men på en måde føler du alligevel, at du bliver valgt fra og ikke er god nok. Nu skulle det gerne hjælpe dig, at I får fokus på sagen og lavet klare aftaler, men samtidig synes jeg, det er vigtigt, at du tager alvorligt, at du har det sådan. Det kan skyldes, at din mand ikke er god til at vise dig, at han elsker dig, så du føler dig fravalgt. Men det kan også skyldes, at du generelt har lavt selvværd og ikke rigtig føler, at du har værdi.

I skal lave noget godt sammen

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, det er stressende og svært for dig hele tiden at være på vagt og tænke over, om du er nummer et i din mands liv. Derfor synes jeg, det ville være godt, at du snakker med ham om det. Jeg fornemmer, at lige nu er ord ikke nok, så jeg tror, det er vigtigt, I bruger tid og laver nogle ting sammen – noget som binder jer mere sammen, og som gør, at jeres forhold udvikler sig og bliver stærkere. Så kan I også bedre stå sammen i denne situation og andre, som helt sikkert kommer i løbet af jeres ægteskab.

Jeg ved ikke, hvad der er godt for jer i jeres liv, men prøv at mærke efter, hvad du gerne vil, hvad der gør dig glad og tryg, og hvad der skaber nærhed mellem dig og din mand. Det giver tid sammen og gør også, at du kan få styrket din tro på dig selv, fordi der bliver plads til jer og jeres forhold.

Håber, du kan bruge svaret, ellers må du skrive igen.

Held og lykke med det!

Mvh Kirsten Kirk Christensen