Hvordan skal jeg takle det at have en kristen kæreste?
Hej.
Jeg er en pige på 18 år, som har en kæreste på 21. Han er kristen, og jeg er nok ikke den mest kristne. Vi har været sammen i lidt over et halvt år, men der er noget, der hele tiden ligger i baghovedet. Nemlig at han er kristen.
Jeg elsker ham og respekterer hans tro fuldstændigt.
Men jeg føler mig simpelthen bare så forvirret. Hjemme hos mig sover vi sammen og sådan, han virker slet ikke kristen og vil det gerne selv. Men hjemme hos ham sover vi ikke sammen, og det er meget anderledes. Det er simpelthen så forvirrende, og jeg vil nødig gøre noget forkert.
Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal takle det at have en kristen kæreste uden hele tiden at skulle være bange for at gøre/agere forkert både i forhold til ham og hans familie. Jeg håber sådan på nogle råd!
L, 18 år

SVAR:
Hej L
Tak for dit gode og ærlige spørgsmål. Det er rigtig dejligt at mærke din omsorg for både dig selv og for din kristne kæreste. Og det er rigtig flot, at du viser den respekt for ham og hans tro, når troen ikke betyder så meget for dig.
I skal snakke sammen
Jeg kan godt forstå, du bliver forvirret, når du oplever, at der er forskellige roller og grænser forskellige steder. Og den forvirring synes jeg, du skal tage op med ham. Fortæl ham om, hvad der forvirrer dig, og tag en snak om, hvorfor det forholder sig sådan med de forskellige roller og grænser. Er det for hans skyld, det er sådan? Eller for hans forældres skyld? Eller hvad er det, der er på spil for ham?
Det er nok ikke den letteste samtale at have med din kæreste, for det er sikkert noget, der ligger dybt i ham. Prøv at finde et godt tidspunkt, hvor I snakker godt sammen og bring så emnet og din forvirring på banen.
Åbenhed om troen
Du skriver, du er bange for at gøre noget forkert i forhold til ham og familien. Det synes jeg også, du skal være åben om. Stil ham spørgsmål om det, du ikke forstår. Hvorfor gør han og hans familie sådan og sådan? Og hvad betyder det, når de siger det ene og det andet? Og hvilken holdning har han (og familien) til forskellige emner? På den måde kan du efterhånden blive klogere på deres holdninger. Og samtidig tænker jeg, at åbenhed er med til, at du ikke skal gå på listesko og være nervøs for, om du siger eller gør noget forkert.
Respekt begge veje
Ligesom du møder ham med respekt, kan du også forvente, at han (og familien) skal møde dig med respekt for den, du er. Det betyder også, at hvis du kommer til at sige/gøre noget som er “forkert” i forhold til deres holdninger og livssyn, så kan I tage en snak om det.
Du kan finde mere inspiration i artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold og temaet Kæresteliv, hvor der er en masse artikler og svar om det at være kærester. Du og din kæreste kan måske læse artiklerne sammen og på den måde komme til at tale om nogle vigtige ting i jeres kæresteforhold.
Du kan også læse svar til en pige, som er i en situation, der ligner din: Min kæreste er kristen, jeg er ikke – hvordan viser jeg bedst respekt?
Jeg håber, du har mod på at tage snakken med din kæreste, og at I finder en god vej sammen i det.
De bedste hilsner
Steen