Hvordan skal jeg fortælle, at jeg kan li’ ham?
Hejsa.
Jeg er en pige på 11, snart 12 år, og jeg tror, jeg er forelsket.
Han har mange gange vist tegn på, at han kan li’ mig, men jeg er stadig ikke sikker. Jeg ville gerne spørge ham, jeg tør bare ikke. Vi går i samme klasse, hvor der er blevet holdt nogle Lan-partyer. Vi har haft et for nylig, hvor vi var meget alene, og han lagde armen rundt om mig flere gange. Jeg er meget i tvivl, om han også kan li’ mig, fordi han gør aldrig sådan noget udover, når vi er alene til Lan-partyerne.
Lidt efter Lan-partyet skrev han hej til mig bare for at skrive hej, og han spurgte mig, hvorfor jeg ikke var i skole. Nu har jeg så skrevet til ham og spurgt ham, hvorfor han lagde armen om mig. Jeg ved ikke rigtigt, hvordan jeg ellers skal fortælle ham, at jeg kan li’ ham.
Jeg håber rigtig meget, I kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
H

SVAR:
Kære H
Tak for din fine besked. Det er en spændende alder, du er i, nu hvor du så småt nærmer dig at blive teenager.
Forelsket eller ...?
Du skriver, at du tror, du er forelsket i denne dreng, og at han også viser tegn på interesse for dig. Lige nu er det kun, når I er alene, han viser interesse. Det var rigtig fint, at du direkte spurgte ham, hvorfor han lagde armen omkring dig, for så lægger du op til en ærlig samtale.
Når man er snart 12 år gammel, begynder interessen for at være kærester at vokse frem. Det er helt naturligt. Det er nyt og spændende. At have en “skolekæreste” hvor man bare er sammen, ligesom hvis man var venner, kan være fint.
Sats på venskaber
Jeg vil dog råde dig til at vente med at få en kæreste. Brug din barndom og kommende teenagetid på at lave gode venskaber med både drenge og piger. Lær dig selv at kende rigtig godt og bliv klog på, hvad du kan lide m.m.
Du skriver, at du tror, du måske er forelsket. Jeg tænker derfor også, at det er vigtigt, du venter med at blive kæreste med én, til du er sikker på det. Bliver man kærester for hurtigt, kan man nemt komme til at såre hinanden. Hvis I kommer til at have en ærlig snak om jeres tanker om venskab og kæresteforhold, så vil jeg råde dig til at lægge op til at være gode venner først i et-to år og så se, om I stadig er interesserede i hinanden som kærester.
Du kan læse mere om det i vores artikler
Plusser ved at vente med at få en kæreste
Gode venner
og svar til andre:
Hvordan takler vi på 11-12 år de store følelser?
12 år, er jeg gammel nok til en kæreste?
Du må vente på hans svar
Ligegyldigt hvad, så synes jeg, du har spillet bolden flot op til ham. Nu må han svare på din besked, og du bliver nødt til at vente tålmodigt og måske acceptere, at han ikke kan eller vil svare på din besked. Drenge modnes lidt senere end os piger, og derfor er han måske ikke moden nok til at svare på en sådan besked eller til at vide, hvad han føler.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe, og jeg ønsker dig en dejlig kommende teenagetid.
Mvh Lea