Pige på 11 år: Hvad skal jeg gøre med de ting, der bekymrer mig?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er 11 år og har det lidt svært med drenge. Jeg kommer til at sige nogle onde ting til dem. Jeg mener det ikke altid men nogen gange. Hvad skal jeg gøre for at blive bedre venner med dem?

Jeg føler nogle gange mig dum i skolen, og at jeg ikke har nogen venner, for nogle gange er min veninde sammen med nogle andre. Det er selvfølgelig okay, men så føler jeg mig alene. Jeg er bange for at spørge, om jeg må være med. Hvad skal jeg gøre?

Er bekymret for at komme i syvende klasse, for så bliver klassen delt op. Er lidt bange; hvad skal jeg gøre?

J, 11 år

SVAR:

Kære J

Tak for dine spørgsmål, og tak for din frimodighed.

Du nævner tre problemstillinger, som fylder meget i dit liv, og jeg vil forsøge at hjælpe dig. Jeg skriver først nogle konkrete råd til nogle af dine spørgsmål, og til sidst kommer jeg med et stort og vigtigt råd, som gælder alle dine spørgsmål.

Drenge

I forhold til drengene fortæller du, at du nogle gange siger nogle onde ting til dem. Så det korte svar på det spørgsmål er: Stop med det og se, hvad der sker. Måske går der noget tid, inden drengene gider være sammen med dig, for de er jo vant til, at du er hård ved dem. Men det skal nok ændre sig, hvis du ændrer på din måde at være over for dem på.

Venner

Du skriver, at du ikke har nogen venner, for nogle gange er din veninde sammen med andre. Til det vil jeg sige: Du har jo venner, for du har din veninde. Ja, nogle gange kan det føles svært, når hun ikke lige er sammen med dig. Men det er kun en følelse – det betyder ikke, at du ikke har venner.

Måske skulle du prøve at finde nogle andre, som du også kan være sammen med. Det er altid godt at have flere veninder/venner, for så føler man sig ikke så let alene.

Skolen

Så skriver du, at du føler dig dum i skolen, og at du er bange for at spørge andre, om du må være sammen med dem. Og til sidst skriver du, at du er bekymret for at komme i 7. klasse, for der skal I deles op i nye klasser.

Tal med en voksen

Til alle dine spørgsmål og specielt til det sidste her, vil jeg opfordre dig til at sætte dig ned og tænke over, hvem af de voksne, som du kender, du kan snakke godt med. Det skal være en, du har tillid til og som vil lytte til dig. Det kan være din mor eller far, din lærer, en leder i en klub osv. men du har brug for en voksen at tale med.

Det lyder, som om du har flere ting i livet, som er svært for dig, og det er ikke alt, der lige kan ordnes via en brevkasse. Men nu er du begyndt at dele dine tanker ved at skrive til os, og så er det måske nemmere at fortælle det til en voksen, som du har tillid til. Du kan fx vise dine spørgsmål og det her svar – så er samtalen i gang.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du hurtigst muligt finder den voksne, som du har tillid til.

Mange gode hilsner
Claus Pihl