Er vi stadig gode venner eller hvad?
Hej Adam og Eva
Før jeg kom på efterskole, var jeg ikke vant til at have nogle sådan rigtige venner, men det fik jeg, da jeg kom der. For et halvt års tid siden begyndte jeg så at have noget med en af mine drengevenner. Vi bor et godt stykke fra hinanden, så vi har ikke haft mulighed for at være så meget sammen, som jeg kunne have ønsket mig.
Mit problem er, at jeg har rigtig svært ved at stole på folk, og jeg er en enormt hensynsfuld pige, der ikke vil såre nogen, og jeg er bange for at være i vejen eller forstyrre midt i noget. Jeg er bange for, at jeg ikke er ønsket, og at jeg bare trænger mig unødigt på.
For et par uger siden skrev han, at han troede på, at Gud har en plan med alle, og at i den plan skal vi ikke være mere end venner. Jeg har det nu rigtig svært med at vide, at jeg snart skal se ham igen. Jeg ved simpelt hen ikke, hvordan jeg skal opføre mig.
Han har gjort det klart overfor mig, at jeg er en fantastisk ven, og at han ikke vil miste mig, og at jeg bare kan komme til ham, hvis jeg har brug for hjælp. Han er bare ikke særlig god til at vise det, og det virker ikke, som om han faktisk har ment det, for han gør ikke noget for at holde vores venskab ved lige.
Håber I kan hjælpe mig med, hvad jeg lige skal gøre.
Hilsen den forvirrede og fortvivlede pige, 16 år

SVAR:
Hej J
Tak for at du deler dit dilemma. Jeg håber, at jeg kan give dig lidt råd med på vejen.
Gode venskaber
Hvor er det dejligt at høre, at du havde et godt efterskoleophold, hvor du har oplevet at få dybe venskaber. Det at knytte tætte bånd til en god ven eller veninde er rigtig vigtigt for alle mennesker. Det hjælper til, at vi føler os set og holdt af. Det lyder til, at det netop er sådan, du har haft det med drengen her.
Venskaber mellem en dreng og en pige kan blive komplicerede, hvilket du jo netop også har oplevet. Der kan opstå forelskelse fra den ene part og ikke den anden. Det er helt generelt en meget sårbar situation, fordi man opbygger en tillid mellem venner, som ikke er bundet op på følelser i udgangspunktet. Derfor opnår man en fortrolighed, som pludselig ‘kommer i fare’ når der bliver følelser involveret.
Jeg tænker lidt, at det er her din ven står. Jeg hæfter mig ved, at han påpeger overfor dig, at han synes, du er en fantastisk ven, han ikke har lyst til at miste. Det synes jeg siger rigtig meget om dig og din person, og det skal du være stolt af!
Venner eller kærester
At blive kærester sætter ethvert godt venskab i fare, fordi man i et kæresteforhold investerer alt, man har og er. Man risikerer så at sige sit venskab for en mulig livslang kærlighed i stedet. Og når man giver meget af sig selv, bliver det endnu desto mere sårbart, hvis tingene skulle gå skævt. De mennesker der betyder mest for os, er også dem, der potentielt kan såre os mest.
Ud fra det du fortæller, lyder det til, at han gerne vil opretholde et godt venskab med dig, også selvom du ikke altid synes, han opfører sig sådan. Det er meget normalt som dreng, at man som ven forsøger at trække sig fra en veninde, der har følelser i klemme – om end det ikke føles særlig rart for den, der bliver efterladt alene. Det er simpelthen et forsøg på at beskytte dig på bedst mulig vis. Jeg tænker, du må vælge at stole på det, han siger, indtil andet er bevist.
Jeg forstår godt din frustration og frygt for at miste – for som jeg hører det, er det i virkeligheden det, du er bange for: At miste ham. Og dette møde, som du beskriver, er på en eller anden måde afgørende for, hvordan jeres relation bliver fremover. Mit bedste råd til dig vil være at være dig selv. Mød ham som den, han lærte at kende på efterskole. Sig hej, respekter at han kun vil være venner og så vær hans ven. Styrk dig selv i, at han fortæller dig, at han vil jeres venskab. Og nyd rent faktisk at være sammen med ham igen.
Venskaber udvikler sig
Venskaber udvikler sig hele tiden, og selvom det kan være svært at forholde sig til i en ung alder, så er venskaber dynamiske og afhænger af, hvor man er i livet – både personligt og geografisk. Venskaber kan skifte karakter. Nogle holder ved, nogle forsvinder langsomt, andre hurtigt, og nogle gange kan et venskab også blomstre op igen.
Jeg synes, du skal prøve at nyde dit venskab med ham, sådan som det er nu og få det bedste ud af situationen. Hvis det viser sig, at han rent faktisk ikke taler sandt, dvs. ikke vil være ven med dig, så er han måske ikke værd at kæmpe for som en nær ven i fremtiden. Men venskaber har aldrig været spildt! De har været med til at forme os og udvikle os til de personer, vi er, og det vil de faktisk blive ved med at gøre fremover. Så værdsæt de venskaber du har eller har haft, også selvom de ændrer karakter eller ebber ud.
Jeg har fundet en artikel til dig, som du muligvis også kan få gavn af at læse: Pigevenner og drengevenner
Og her er et par svar til andre, som er i situationer, der ligner din:
Hvordan går man fra at være kærester til kun at være venner?
Hvordan kan jeg komme over ham?
Jeg håber, mine ord kan hjælpe dig nu, men også i fremtidige venskaber.
Med venlig hilsen
Johanna